De situatie is als volgt: Zowel mijn vrouw als ikzelf hebben een zware fysieke handicap. Derhalve ontvangen wij beiden een inkomensvervangende tegemoetkoming aan personen met een handicap.
Om ons huishouden te kunnen runnen doen wij een beroep op de dienst gezinszorg van het OCMW.
Het uurtarief dat we voor deze diensten betaalden werd tot op heden berekend op basis van ons beider inkomen en wordt jaarlijks herzien. Rekeninguittreksels - meer bepaald het laatste uitteksel in ons bezit waarop onze uikering vermeld staat - fungeerden hiervoor als bewijsstukken. Tot zover geen vuiltje aan de lucht.
Voor de herziening van het uurtarief voor het volgend werkjaar vraagt het OCMW deze keer niet alleen naar ons (vervangings)inkomen, maar ook naar de intresten uit spaartegoeden omdat die vanaf heden zouden meegenomen worden in de berekening van het uurtarief. Dat lijkt me toch wel al te kras. Naar mijn aanvoelen begint dit sterk naar een financieel onderzoek te ruiken. Immers, als je de intresten uit spaartegoeden kent is het een koud kunstje om te achterhalen hoeveel geld er op de spaarrekeningen staat en bijgevolg hoe het met onze financiële situatie gesteld is. Het valt te vrezen dat deze gegevens vervolgens ergens in een dossier terechtkomen en we kunnen dan alleen maar hopen dat enkel bevoegden deze informatie kunnen raadplegen.
Voor de volledigheid dient ook nog gezegd dat geen van ons beiden wilsonbekwaam is, geen van beiden heeft ooit schulden gehad (we hebben ook geen bewindvoerder, noch budgetbegeleiding of iets dergelijks) en tenslotte betalen we netjes onze rekeningen.
Ik zit dus met de volgende vragen:
a) Mag een instantie (in dit geval het OCMW) naar onze intresten uit spaartegoeden - en dus onrechtstreeks naar de stand van onze spaarrekening -vragen?
b) Zijn wij verplicht om deze informatie aan het OCMW te overhandigen?
c) kan het OCMW ons dwingen dergelijke informatie te verschaffen?
alvast hartelijk dank voor alle reacties,
Sharp Ben