vraag rond muurisolatie

kolchoz
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

vraag rond muurisolatie

#1 , 05 mei 2025 21:21

De aannemer die een aangrenzend huis verbouwt wilt tegen het onderste gedeelte van de woning persé gevelisolatie plakken. Al bestaat het gros van die muur eigenlijk uit raampartijen. Waar ik een probleem mee heb is dat ik al met een écht zeer beperkt uitzicht zit van mijn koer, en dat nu visueel nog zou worden versmald. Moest onze achtermuur vijf meter breed zijn zou 't mij niks uitmaken, maar we zitten hier met iets van een dikke 2 meter en een beetje. Hij zegt aan mij dat het om iets van een twaalf centimeter zou gaan. Al vermoed ik met de crepi er nog over dat het eerder vijftien zal worden. (ongeveer de ruimte tussen die twee zwarte strepen - ik hoop niet nòg meer)
Heb ik een poot om op te staan om dit tegen te houden? Ik wil echt niet vervelend zijn, maar in onze buurt wordt er overal isolatie tegen muren gekwakt, is het meestal totaal niet mooi afgewerkt, en in ons geval wordt het uitzicht nog wat beperkt. Op deze foto kan je't niet goed zien, maar aan de linkermuur heeft er een andere aannemer een aantal jaren geleden ook nog een dik stuk aangeplakt waardoor wij vanuit de keuken nog minder zicht hebben dan ervoor.
Afbeelding

Freec

#2 , 06 mei 2025 07:00

Je kan dit weigeren. Als je toelating geeft is het een gunst.

Buur kan ook langs binnen isoleren, op zijn eigen grond.

Thomas_AA

#3 , 06 mei 2025 07:27

Ik heb niet begrepen dat de isolatie boven de grond van de TS zou komen. De impact lijkt me voor hem over het uitzicht te gaan.

Misschien goed als de TS dat eerst kan uitklaren.

Reclame

Freec

#4 , 06 mei 2025 08:22

Ik zie nu inderdaad die 2 lijnen op de foto, waar wsl de isolatie komt.

Als het alleen daar is, dat de buur isoleert kan je er weinig aan doen. Buur zorgt wel, dat hij dan met een koudebrug komt op het stuk dat wel langs de koer van ts komt.

Veel ’zon’licht ga je niet kwijtspelen. Je kan vragen om te isoleren met materiaal dat beter isoleert dan ’gewone isomo’, zodat hij minder dik kan gaan. Maar dat is dan een gunst van de buurman, als hij akkoord gaat.

mava105

#5 , 06 mei 2025 09:21

Die crepi is ongeveerr maar 1 cm dik

Sirkii

#7 , 06 mei 2025 11:09

Zoals geschreven. Buur mag niet op uw grond uitbrieden zonder uw akkoord. Ik zou dit ook categoriek weigeren.

mava105

#8 , 06 mei 2025 11:59

Hij kan ook 12 à 15 cm van de bestaande muur afkappen. Zeker als het een spouwmuur is.

kolchoz
Topic Starter

#9 , 06 mei 2025 12:55

Zoals geschreven. Buur mag niet op uw grond uitbrieden zonder uw akkoord. Ik zou dit ook categoriek weigeren.
Maar feitelijk, is hij wel aan het uitbreiden op mijn grond? Want de isolatie gaat enkel aansluiten op de muur van de koer.

Om ook nog een reactie te geven ivm zonlicht: inderdaad gaat daar weinig aan veranderen, maar de koer is al vrij besloten qua gevoel, en dit gaat enkel erger worden.

Freec

#10 , 06 mei 2025 14:05

Isoleren is tegenwoordig een must... je moet tegenwoordig normen halen.

Die 10cm maakt maar weinig verschil uit kwa besloten gevoel. Kwa zicht, zal het beteren. De achtergevel van de buur wordt toch weeral iets mooier.

Ik zou proberen onderhandelen met de buur.
Gaat hij met eps met grafiet isoleren, kan hij betere resultaten halen met bvb xps, met mindere dikte.
Kost iets meer, maar niet zoveel. Als je de meerkost draagt wil hij misschien veranderen.
Een witte kleur kan bvb helpen voor een ruimer gevoel.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”