Heel kort samengevat:
Ik ben een zelfstandige kinesitherapeut. Om voor mijn verloofde (Zuid Amerikaanse) verblijfsrecht te bekomen moeten we door de procedure gezinshereniging. We kwamen in die procedure terecht toen we eind 2023 wettelijke samenwoning aanvroegen bij de gemeente. Het huwelijk was vorig jaar gepland maar moesten we uitstellen doordat DVZ negatief advies gaf, waardoor de huwelijksreis niet kon doorgaan. Grenzen oversteken is immers verboden tot er positief advies is. Zij is hier al 6 jaar. Heeft hier Nederlands gestudeerd, is afgestudeerd aan de Hogeschool en heeft vast werk. We hebben helemaal geen behoefte aan steun van het OCMW. Ik heb 100 000 euro spaargeld. Toch wijst DVZ nu al 2 keer op rij af omdat men beweert artikel 40 van de wetgeving niet te kunnen toetsen, namelijk of mijn netto bestaansmiddelen toereikend zijn of niet.
We wonen in 1 van meerdere eigendommen van mijn ouders. Ik verdien het dubbele van de vereiste die DVZ momenteel oplegt aan de aanvrager.
Maar ongeacht welke documenten ik opstuur naar DVZ, ze weigeren al die documenten te erkennen als een bewijs van recent inkomen. Dit is nu 2x op rij de reden voor afwijzing.
Ik heb een verklaring van de boekhouder toegevoegd bij de aanvraag.
Ik heb een fiscale fiche van mijn jaarinkomen toegevoegd.
Ik heb de meest recente belastingaangifte toegevoegd.
Ik heb een bewijs van betaling van sociale bijdragen toegevoegd. Hierover zeggen ze dat die gebaseerd zijn op mijn inkomen van 2 jaar geleden, wat niet recent genoeg is.
Ik heb bij de tweede aanvraag rekeninguittreksels toegevoegd, maar die wilde DVZ niet erkennen omdat mijn naam niet expliciet bij het rekeningnr stond. Ze beweren dat ze niet kunnen achterhalen of die rekening inderdaad van mij is.
Van de commissienota zeggen ze dat deze is opgesteld door een boekhouder die in opdracht van mij werkt en dus niet neutraal is.
Alle bovenstaande zaken werden door DVZ neergezet als niet recent genoeg of niet objectief genoeg.
Het pijnlijke is dat in januari 2025 de belastingaangifte van inkomen 2023 op my minfin is gezet, die ontegensprekelijk bewijst dat onze eerste 2 aanvragen ten onrechte zijn afgewezen. Maar daar zijn we nu niks meer mee. Ik dien nu het inkomen van 2024 te bewijzen, maar ze erkennen helemaal niets als bewijs.
Ik zit inmiddels aan mijn derde advocaat nadat DVZ het verblijfsrecht van mijn verloofde 2 keer introk met het excuus dat mijn inkomen als zelfstandige niet objectief bewezen zou zijn. Er is immers geen controle door een onafhankelijke derde zoals een fiscus gebeurd, schrijven ze. Ik kan daar ook niks aan doen. Ik kan ook niet in januari van 2025 een belastingaangifteformulier van het inkomen van 2024 voorleggen. De FOD begint daar pas in het najaar aan, dus ik ben altijd te laat maar schijnbaar wil DVZ enkel dit accepteren.
De afwijzing komt steeds op de allerlaatste dag van de periode van 6 maanden (wettelijke deadline) zodat men ons geen tijd geeft om zaken te verbeteren of recht te zetten binnen de termijn. Men antwoordt niet op vragen van de advocaat en wil ons niet zeggen wat we wel moeten doen om het dossier in orde te krijgen.
Sinds dit begonnen is, nu anderhalf jaar geleden, mogen wij bij wet geen enkele grens oversteken.
Ik word helemaal gek en moest mijn loodzware postgraduaatopleiding tot osteopaat stopzetten omdat DVZ ons probeert kapot te maken.
In hun laatste brief met afwijzing staat dat ze andere aspecten van onze aanvraag niet hebben onderzocht.
Indien het financiële dus wel bewezen wordt geacht volgende keer, kunnen ze problemen maken over een ander detail waarover we opzettelijk niet worden ingelicht. Zo vraag ik mij bijvoorbeeld af hoe recent een attest van ongehuwde staat moet zijn. Mijn verloofde heeft het in 2023 opgestuurd en beëdigd laten vertalen. Maar ik vrees dat DVZ hier ook weer problemen over gaat maken.
Dit is mishandeling.
Zijn er hier experts die weten wat we moeten doen?
Onze laatste advocaat heeft een dossier van 250 pagina's ingediend. Maar ik vertrouw DVZ voor geen haar omdat er massa's politiek druk is om alles en iedereen uit België te weren.
Ik zoek een expert die ons dossier wil doorlezen en zwaktes opspoort, zodat we die kunnen wegwerken alvorens DVZ opnieuw met een excuus komt.