Hallo allemaal,
Op 18/03/2025 rond 14u bij een garage die tweedehands auto's verkoopt een bestelbon laten opmaken voor een auto die we op het oog hadden.
De bestelbon is opgemaakt op mijn naam maar werd door mijn vriendin ondertekend toen ik niet in de ruimte was.
Deze bestelbon bevat geen verkoopsvoorwaarden en geen bijgevoegd document wat de 113 punten oplijst wat er met de auto wel en niet in orde zou zijn wat bij dit soort verkopen erbij hoort te zitten van verkoper naar consument. Op de website van de verkoper staan ook geen verkoopsvoorwaarden en deze zijn ons ook niet mondeling meegedeeld.
Ik weet dat wettelijk gezien de garagist het recht heeft ons voorschot van 1000€ te houden als wij de verkoop annuleren maar dit mag dan wel in verband staan met gemaakte kosten.
Op 19/03/2025 om 10u (winkel opent op dit uur en om 9u30 nam niemand de telefoon op) naar de garage gebeld om te zeggen dat we de auto niet wilden hebben en dat ze dus niet ermee naar de keuring moesten enzovoort. De dag ervoor werd ons verteld dat we toch minstens een tiental dagen moesten wachten vooraleer de auto kon gekeurd worden.
Nu doet de verkoper natuurlijk zeer vervelend hierover omdat ik graag iets van die 1000€ had teruggezien en dreigt er zelfs mee om mij te verplichten deze wagen aan te kopen als ik verdere stappen zou ondernemen om de geldigheid van deze bestelbon aan te kaarten om zo mijn geld terug te zien.
Ik had al voorgesteld dat hij er 250€ van mocht houden voor de eventueel geleden kosten/moeite maar daar wil hij niet van weten, hij zou alsnog de auto laten keuren voor verkoop in de komende dagen/weken en ons deze dan verplicht aan te kopen.
Samenvatting: Bestelbon is het enige wat ondertekend werd, opgesteld op mijn naam maar zonder mijn handtekening. Geen verkoopvoorwaarden te bespeuren op hun website noch op de bestelbon noch mondeling meegedeeld. Ontbreken van de lijst van 113 items die bij deze "bon" horen te zitten volgens de wetgeving die ik kan lezen voor België waarmee ik akkoord moet gaan VOOR het ondertekenen. En de hamvraag, kan de verkoper mij effectief verplichten tot aankoop van deze wagen mits ik verdere stappen ondernemen zou?
Dank u voor uw tijd.