verplichte eigen verzekering bij sportclub?

freebutterflyx
Topic Starter

verplichte eigen verzekering bij sportclub?

#1 , 19 mar 2025 13:41

Bij een locale sportclub (tennis en paddel) kan je ofwel een jaarabonement nemen voor een zeker bedrag. Daarin is zowel een ongevallen als een BA verzekering inbegrepen.

Daarnaast kan je ook per beurt betalen. Dit kost uiteraard meer maar daarbij heb je geen verzekering (ongevallen of BA) van de sportclub. Onder de algemene voorwaarden staat dat je in dat geval over een eigen verzekering (ongevallen en BA) moet beschikken.

Is dit iets die toegelaten is (geen verzekering voorzien) of gebruikelijk is?
Ik heb er nog niet op gelet of dit bij andere sportclubs ook het geval is.

dako

#2 , 19 mar 2025 14:42

Lijkt mij ook logisch.
Als niet-lid "huur" je in principe ook gewoon maar een locatie/veld. Als jij dan (zelfs per ongeluk) schade aanricht en/of een blessure oploopt zal je hiervoor zelf moeten opdraaien. Qua BA zal je m.i. meestal wel beroep kunnen doen op familiale verzekering.

M.i. weinig verschil met een "zaaltje huren voor je familiefeest". Als je daar schade aanricht zal je deze ook moeten vergoeden. En als je jezelf verbrand aan de friteuse die daar aanwezig is (en in principe veilig/gekeurd/... is) valt dit ook onder je eigen verantwoordelijkheid.

LeenW

#3 , 19 mar 2025 15:55

Betaal je niet louter voor de huur van een veld?

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 mar 2025 12:50

Over het algemeen bieden sportclubs zelf geen verzekeringen aan maar worden leden ingeschreven bij de overkoepelende federatie en zijn ze daar dan verzekerd. Dit gaat gepaard met een kost die de kost van een beurt ruim overstijgt. Het lijkt mij dan ook logisch dat men die kost niet op zich gaat nemen.

Voor alle duidelijkheid, de sportclub voorziet de mogelijkheid om de verzekering via hun te nemen. Als klant kan u kiezen om dit niet te doen (bijvoorbeeld omdat u al via een andere club verzekerd bent), maar dan vallen de gevolgen ook onder uw eigen verantwoordelijkheid.

freebutterflyx
Topic Starter

#5 , 26 mar 2025 11:24

Ikzelf (samen met enkele vrienden) hebben een abonement en betalen dus jaarlijk een zeker bedrag waarbij we dan ook verzekerd zijn tegen ongevallen en BA. Dus voor ons geen probleem.
De vraag kwam er omdat een vriend occasioneel eens meegaat maar te weinig voor een abbonement te nemen. Hij betaald dus per beurt en in de kleine lettertjes staat er dat het niet verzekerd is.
Dit leek ons in eerste instantie vreemd gezien hij uiteraard ook maar de locatie "huurt" of "gebruikt" en we in eerste instantie dachten dat de club (wettelijk?) verplicht was om een verzekering te hebben voor zijn gebruikers. Gezien het blijkbaar niet zo is dat die verzekering een verplichting is voor de club, dan kan ik de verdere redeneringen wel begrijpen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”