Beste, eind deze maand verlaat ik mijn huurappartement. De verhuurder werkt met een syndicus bedrijf en iedere maand betaal ik een voorschot/bedrag aan provisiekosten (daarin zitten de nutsvoorzieningen en de kosten aan gemene delen).
Ik ontving deze mail vd verhuurder:
Hierbij de afrekening van onkosten en provisies voor het werkingsjaar 2024.
1. Onkosten
1.1. Onkosten in de gemeenschappelijke delen
Onderhoud stookinstallatie - diverse: € 312,57
Elektriciteit gemene delen: € 26,54
Schoonmaak gebouw: € 225,00
Onderhoud afvoeren en riolering: € 60,73
Onderhoud tuinen en omgeving: € 132,49
Totaal: € 757,33
1.2. Verbruik nutsvoorzieningen
€ 2037,33
1.3. Totaal van de onkosten: € 2794,66
2. Provisies
2.1. Maandelijkse provisies
€ 150,00 x 12 = € 1.800,00
2.2. Totaal van de provisies: € 1.800,00
Te betalen: €994,66
---EINDE MAIL--
Deze kosten zijn dus van het jaar 2024. Vorig jaar ontving ik ook deze mail, nadat ik vroeg naar een detail ontving ik een pdf van de syndicus waarin ALLE kosten op stonden van alle eigenaren vh gebouw. Dus nergens kon ik mijn verbruik controleren. Dat is mijn eerste probleem.
Mijn tweede probleem is: Ik huur er sinds 1 juni 2023 en in 2024 stond er bij de afrekening ook een bedrag van €599 voor het onderhoud stookinstallatie. Deze werd echter pro rata aan mij aangerekend, dus het bedrag van 599 euro werd +/- 360 euro. Dit is toch niet hoe de aanrekening werkt van onderhoudskosten? Ik dacht dat het enkel mocht aangerekend worden indien het onderhoud tijdens jouw huurperiode plaatst vond, en dan is het de volle pot dat je moet betalen. Dit is mijn tweede probleem.
Mijn vragen:
- Hoort hij mij een detail te bezorgen van mijn effectieve verbruik incl. meterstanden en prijs per eenheid?
- Mag hij mij onderhoud "pro rata" aanrekenen als dit onderhoud zich voor aanvang huurcontract plaats vond?
- Ik heb nooit zelf het onderhoud moeten regelen, ik ontving steeds enkel de eindafrekening. Hoor ik geen attesten te krijgen zodat ik de geldigheid ervan kan controleren?
- Is een onderhoud van 599 euro gangbaar? In mijn vorig appartement bedroeg deze €200.
Sorry voor de vele vragen en alvast bedankt voor de hulp.
Mvg