Beste forumleden,
Ik zit momenteel in een lastige situatie met mijn interimkantoor en hoop dat jullie mij kunnen adviseren over mijn rechten. Hier is een korte samenvatting van wat er is gebeurd:
1. Aanvang werk: Ik heb 1 week gewerkt en ontving hiervoor correct loon. De tweede week ontving ik geen loon, en aan het einde van de derde week kreeg ik het loon voor zowel de tweede als de derde week samen. Ik ging ervan uit dat dit correct was of dat ik gewoon alle dagen betaald heb gekregen waardoor mijn loon hoger bleek dan dat het eigenlijk moest zijn.
2. Inhouding loon: Onlangs ontving ik slechts €9,71 op mijn rekening. Na contact op te nemen met het interimkantoor, bleek dat ze tijdens de tweede betaling te veel hadden uitbetaald en dit bedrag nu hebben ingehouden zonder mij hierover vooraf te informeren.
3. Geen waarschuwing: Vorige week had ik een mail gestuurd over donderdag en vrijdag die ik niet betaald had gekregen, maar hierop heb ik nooit een antwoord ontvangen. Toen ik deze week woensdag zag dat ik slechts €9,71 op mijn rekening had ontvangen, heb ik opnieuw gemaild om te vragen waar de rest van mijn loon was. Pas toen antwoordden zij dat het bedrag in beslag was genomen.
4. Vakbond: heb ze opgebeld met de vraag en het enigste wat ze konden zeggen is dat het mag omdat je met weekcontracten werkt en de interim kantoor het safe wilt spelen door je loon in beslag te nemen voor het geval je de week daarop niet meer met hun werkt. Wat ik niet echt logisch vindt want uiteindelijk kunnen ze ook gewoon een factuur opsturen.
Mijn vragen zijn:
- Mag een interimkantoor zomaar geld van mijn loon inhouden zonder mij vooraf te informeren?
- Wat zijn mijn rechten in deze situatie, vooral omdat ik zonder het te weten zonder loon zit en mezelf hier totaal niet op voorbereid heb.
- Kan ik eisen dat ze het ingehouden bedrag in termijnen terugvorderen in plaats van het in één keer af te houden?
- Welke stappen kan ik ondernemen als ik vind dat het interimkantoor onredelijk heeft gehandeld?
Ik waardeer alle adviezen en suggesties die jullie kunnen geven. Bedankt alvast voor jullie hulp!
Met vriendelijke groeten