buren-klacht over coniferen

louise2
Topic Starter

buren-klacht over coniferen

#1 , 13 mar 2025 21:53

Beste,
Wij ontvingen een aangetekend schrijven waarin onze naaste buren klagen over overlast door onze coniferen (of thujas).
Ze eisen binnen de 2 weken een antwoord over hoe wij dit probleem zullen oplossen, en dreigen dat ze er mee verder zullen gaan indien tegen dan geen reactie van ons.

Mijn vraag: wat raden jullie ons aan als reactie op hun aangetekende brief?
(Wetende dat wij in ons recht zijn en dat de buren hier al 10 jaar wonen zonder klagen).
-Alles "aangetekend" weerleggen?
-Niet-aangetekende uitleg in hun brievenbus?
-Voorlopig negeren en afwachten?
-Onmiddellijk zelf verder gaan?
-....?
Dank voor jullie goede raad en/of tips.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2025 22:07

Waar staan die coniferen - afstand van hart van boom tot scheiding?
Staat die scheiding op uw grond (50 cm) op is die gemeen (te paard)?

bullgod

#3 , 14 mar 2025 08:38

welke overlast menen de buren te hebben?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Reclame

lukasi

#4 , 14 mar 2025 09:08

Aangetekend antwoorden dat je de brief hebt ontvangen en dat je, na het inwinnen van juridisch advies, op hun eisen zal antwoorden.

Meer niet, geen reactie geven op de inhoud van hun brief.
Dus zeker NIETS weerleggen !!

louise2
Topic Starter

#5 , 14 mar 2025 09:45

Waar staan die coniferen - afstand van hart van boom tot scheiding?
Staat die scheiding op uw grond (50 cm) op is die gemeen (te paard)?
Dank voor je reactie maar zoals reeds vermeld, zijn wij in ons recht voor de bomen.
Mijn vraag gaat uitsluitend over de manier waarop wij best reageren op de aangetekende brief.

louise2
Topic Starter

#6 , 14 mar 2025 09:49

welke overlast menen de buren te hebben?
Het gaat hier gewoon over de klassieke 'vermeende overlast' van mensen die niet van bomen houden.

louise2
Topic Starter

#7 , 14 mar 2025 09:57

Aangetekend antwoorden dat je de brief hebt ontvangen en dat je, na het inwinnen van juridisch advies, op hun eisen zal antwoorden.

Meer niet, geen reactie geven op de inhoud van hun brief.
Dus zeker NIETS weerleggen !!
Dank voor je reactie. Dit lijkt mij een bruikbare tip.
Ik ga hier over nadenken.

Franciscus

#8 , 14 mar 2025 10:33

Vragen die we stellen zijn bedoeld om een beter zicht te krijgen op het probleem.
Zou niet de eerste maal zijn dat een aangebrachte case in werkelijkheid iets totaal anders is.
Wat u 'vermeende overlast' noemt kan effectieve overlast zijn. Hangt van heel veel factoren af.
https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... te-snoeien
Hier artikel van Elfri eens lezen:
https://www.elfri.be/artikel/burenhinde ... osde-bomen

louise2
Topic Starter

#9 , 14 mar 2025 11:30

Sorry: mijn reactie was niet negatief bedoeld tegenover u.
Ik begrijp wat u bedoelt, want ik heb (vroeger én nu) hierover al heel wat opgezocht op dit forum.
Momenteel zoek ik alleen antwoord op de vraag hoe ik best reageer op het aangetekend schrijven dat mijn man en ik totaal onverwacht ontvingen van onze aanpalende buren.

Maar ik geef hieronder toch wat meer info:
De vorige bewoners (onze ex-buren) hebben ons ooit voor dezelfde coniferen voor het vredegerecht gedaagd.
De vrederechter is toen in eigen persoon (samen met de 2 advokaten) ter plaatse in beide tuinen de situatie komen vaststellen.
Ook bij de milieudienst, bij de politie, en bij de burgemeester hadden die ex-buren al herhaalde keren klacht ingediend.
Maar nergens hebben zij hun gelijk gehaald.

Blijkbaar herhaalt de geschiedenis zich nu met onze huidige buren.

Lanox

#10 , 14 mar 2025 13:23

Situaties kunnen evolueren, een andere vrederechter kan een andere mening hebben en de wet voor beplantingen tussen percelen is veranderd in 2021. Zonder mij uit te spreken over de huidige situatie (want daar hebben we gewoon niet genoeg informatie over): dat u in het verleden gelijk kreeg wil niet per definitie zeggen dat u nu ook gelijk zal krijgen. De belangrijkste vraag zal zijn of de coniferen geplaatst en onderhouden zijn volgens de verkavelingsvoorschriften en de huidige wetgeving.

louise2
Topic Starter

#11 , 14 mar 2025 17:40

Zo is dat. Maar bomen die toen al meer dan 30 jaar oud waren, zijn dat nu ook nog.
Alle aanplantingen stonden reeds in de tuin toen wij in de vroege jaren '90 het oude huis-met-tuin kochten.
De buren wonen hier intussen een 10-tal jaar.
Aanvankelijk onderhielden mijn man en ikzelf onze tuin. Later zijn we begonnen met af en toe een professionele tuinman te laten komen voor de zwaardere taken zoals het verwijderen van hinderlijke takken.
Zowel aan onze vroegere tuinman (die inmiddels gestopt is) en aan diegene die wij intussen contacteerden, vroegen wij telkens om alles weg te snoeien wat eventueel overlast zou kunnen bezorgen bij de aanpalende tuinen.
Door familiale omstandigheden heeft deze vertraging opgelopen met zijn tuinwerken, en dit werd terloops mondeling meegedeeld aan onze buren tijdens een recente ontmoeting.

Intussen hoop ik nog altijd meer tips en/of raad te krijgen in verband met mijn oorspronkelijke vraag:
"Wat raden jullie ons aan als reactie op hun aangetekende brief?"

louise2
Topic Starter

#12 , 16 mar 2025 17:58

In overleg met mijn echtgenoot, denk ik dan toch maar schriftelijk te zullen reageren om een aantal zaken, die in hun aangetekende brief staan, te weerleggen.
Maar dan liefst niet-aangetekend. Omdat ik dit niet vind kunnen tussen naaste buren, en ik geen 'oorlog' wil.
Hopelijk is dit niet te naief van mij.
Ik heb intussen nog wat verdere opzoekingen gedaan en ga er eerst nog een tijd over nadenken.
Vooral hoop ik dat dit niet terug gaat escaleren zoals met de vorige eigenaars (ex-buren) het geval geweest is.

Thomas_A

#13 , 16 mar 2025 18:08

Zowel aangetekend als niet-aangetekend reageren vind ik in deze juridisch gezien onzin.

Daar kan je niks mee winnen, alleen verliezen door zaken op papier te zetten die misschien later in je nadeel spelen.

Het is geen contractrecht tussen rechtspersonen, waar je schriftelijk alles moet weerleggen waarmee je niet akkoord gaat.

Als je in je recht bent, wacht dan tot hij je dagvaardt of laat vriendelijk mondeling weten dat je niks aan de situatie zal veranderen.

PS: daarmee zeg ik niet dat je in je recht bent. Verwijzen naar een vonnis meer dan 10 jaar geleden zegt niks. Bomen groeien nogal in 10 jaar.

louise2
Topic Starter

#14 , 17 mar 2025 11:22

Daar kan je niks mee winnen, alleen verliezen door zaken op papier te zetten die misschien later in je nadeel spelen.
Dank voor deze tip die ik ga onthouden: ik zou dan best niet (zoals ik aanvankelijk overwoog) punt voor punt hun klachten weerleggen.

Maar op hun stelling dat onze tuin niet "zoals verplicht door wet" onderhouden zou zijn en hun eis om dit dringend te doen, zou ik toch schriftelijk het volgende willen laten weten aan de buren:
Wij zijn al van lang vóór de winter in onderhandeling met een nieuwe tuinier (wegens stop activiteiten vroegere tuinman). Deze liep vertraging op door privé-redenen en is uiteindelijk begin februari ter plaatse komen kijken en beloofde om na de winter te komen voor snoei- en onderhoudswerk.

bullgod

#15 , 17 mar 2025 12:33

vreemd dat u zich - hardnekkig overtuigd "in uw recht te zijn" - laat intimideren door een brief vd buren.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”