Hangjongeren - Vandalisme - gevolg

KIESEENANDERENAAM
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hangjongeren - Vandalisme - gevolg

#1 , 19 feb 2025 22:44

Hangjongeren beschadigen woning ter intimidatie en als bedreiging. Er wordt louter een gas-PV opgesteld tegen onbekenden, de hangjongeren staan op (korrelig) beeld en zijn gekend. Met iets meer moeite zou de dader gevat kunnen worden, maar het lijkt alsof dit verticaal geklasseerd zal worden. Iets tegen te doen of erbij neerleggen? Hangjongeren zullen situatie verder escaleren gezien de politie werd ingeschakeld. Nu zijn het mijn ramen die gesneuveld zijn, volgende keer... ikzelf?

LeenW

#2 , 19 feb 2025 23:06

Vandalisme => Moordpoging lijkt mij iets te kort door de bocht. Werden er ook effectieve bedreigingen geuit?

KIESEENANDERENAAM
Topic Starter

#3 , 19 feb 2025 23:12

Het zou niet de eerste keer zijn waar er 'louter' geprobeerd wordt om materiële schade toe te brengen maar het 'per abuis' verkeerd gaat. Verbaal geen bedreigingen, maar ik acht hen in staat om (zwaar) lichamelijk letsel toe te brengen.
Het zijn lui die gekend staan in een bepaald milieu waarin ze zich niet schromen om (zwaar) geweld te gebruiken wanneer iets hen niet zint.

Reclame

lukasi

#4 , 20 feb 2025 09:29

andere betere camera hangen ?

Franciscus

#5 , 20 feb 2025 21:03

Is in elk geval beschadiging en of vernieling van stedelijke of landelijke afsluitingen en vervolgbaar voor de strafrechtbank. art 563 SW.

Wat u denkt dat er zou kunnen gebeuren zal weinig indruk maken het is wat er gedaan en kan bewezen worden dat van belang is voor de strafvervolging.

KrisP

#6 , 21 feb 2025 15:36

GAS PV met/tegen onbekende verdachte(n) is vrij nutteloos en wordt in principe niet toegepast.
Ik lees verder in uw uitleg dat verdachte(n) wel gekend zijn. Indien er een GAS-reglement is die deze inbreuken beteugelt kan er geen gewoon PV opgesteld worden, GAS heeft voorrang (indien er geen andere, gerechtelijke feiten, zijn). Het is aan de sanctionerend ambtenaar om te bepalen wat er verder gebeurt, bv geldboete, seponeren maar kan verdachte(n) ook horen of laten verhoren.

KIESEENANDERENAAM
Topic Starter

#7 , 23 feb 2025 22:02

Is in elk geval beschadiging en of vernieling van stedelijke of landelijke afsluitingen en vervolgbaar voor de strafrechtbank. art 563 SW.

Wat u denkt dat er zou kunnen gebeuren zal weinig indruk maken het is wat er gedaan en kan bewezen worden dat van belang is voor de strafvervolging.
Er zijn jarenlange problemen met deze hangjongeren. De politie kent hen ook.
Jammer dat het gerecht pas ingeschakeld wordt wanneer het kwaad al geschied is ipv preventief te werken.

KIESEENANDERENAAM
Topic Starter

#8 , 23 feb 2025 22:04

GAS PV met/tegen onbekende verdachte(n) is vrij nutteloos en wordt in principe niet toegepast.
Ik lees verder in uw uitleg dat verdachte(n) wel gekend zijn. Indien er een GAS-reglement is die deze inbreuken beteugelt kan er geen gewoon PV opgesteld worden, GAS heeft voorrang (indien er geen andere, gerechtelijke feiten, zijn). Het is aan de sanctionerend ambtenaar om te bepalen wat er verder gebeurt, bv geldboete, seponeren maar kan verdachte(n) ook horen of laten verhoren.
Wat bedoel je juist met "andere gerechtelijke feiten". Het wordt enkel geklasseerd onder "beschadiging" terwijl dit ook te maken heeft met intimidatie/bedreiging.
De politie lijkt niet zinnens hiertegen op te treden. Dus gewoon ondergaan is de boodschap?

KrisP

#9 , 27 feb 2025 08:24

Ik bedoel dat als er enkel beschadigingen aangebracht zijn er enkel een GAS-pv zal opgesteld worden. Met andere gerechtelijke feiten bedoel ik bijvoorbeeld slagen. U spreekt van intimidatie/bedreigingen maar wat is dat dan concreet?

The Oscars

#10 , 27 feb 2025 12:39

Wat bedoel je juist met "andere gerechtelijke feiten". Het wordt enkel geklasseerd onder "beschadiging" terwijl dit ook te maken heeft met intimidatie/bedreiging.
De politie lijkt niet zinnens hiertegen op te treden. Dus gewoon ondergaan is de boodschap?
Er zal niets aan veranderd worden, tenzij er ernstige ongelukken plaatsvinden (dit zeg ik uit eigen ervaring). Mijn enige advies aan u is om te verhuizen, want straffeloosheid tiert welig in ons land.
.

LeenW

#11 , 27 feb 2025 13:26

Maar we kunnen geen mensen vervolgen voor eventuele toekomstige feiten. Er zijn geen bedreigingen geuit, er zijn geen slagen en verwondingen toegepast, er is enkel wat vandalisme. Ik weet niet goed wat u hier verwacht? Preventieve opsluiting?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”