Verdeling nalatenschap.....

Restless
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verdeling nalatenschap.....

#1 , 12 feb 2025 00:24

Mijn vraag is wat ongewoon. Vader is overleden. Mijn ouders waren getrouwd zonder contract (1970). Tijdens het huwelijk werd door de vader een woning aangekocht op een openbare verkoop (1977). De woning wordt op zijn naam gezet (op zijn vraag?) en hij betaald de hypotheek. Naam echtgenote komt niet voor op de akte van het huis. Bij verdeling na overlijden wijst de notaris de 2 kinderen elk een 1/4 blote eigendom toe van het huis. De echtgenote krijgt 1/2 ondanks dat haar naam niet op de akte staat. Is dit juist? De notaris beweert dat zijn voormalige collega een fout maakte.
Graag een deskundige reactie.

wanton

#2 , 12 feb 2025 08:24

In 1977 kon een persoon gehuwd zonder contract niet alleen een huis kopen. Tenzij hij dit volledig kon betalen met eigen gelden. Een huis gekocht van zijn ouders is wel van hem alleen. Indien hij dat huis betaald heeft met gemeenschappelijke gelden, is er een schuld ontstaan van hem aan de gemeenschap en die moet dan terugbetaald worden.
Kijk eens bij Minfin van moeder wat daar staat bij ´onroerende goederen ´.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Rodindenker
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 feb 2025 04:52

Zoals reeds vermeld heeft de notaris van de openbare verkoop een fout gemaakt volgens de notaris van de nalatenschap en hebben ze dit nu onderling geregeld. Ik vind dit toch allemaal raar. Naam van moeder wordt na overlijden vader toegevoegd aan akte huis. Huis is verkocht onlangs.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”