webshop verkoper wil betaalde producten niet leveren door vermeende foute prijsaanduiding

Dreden
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

webshop verkoper wil betaalde producten niet leveren door vermeende foute prijsaanduiding

#1 , 27 jan 2025 20:37

Ik kocht via een webshop 6 badkamermeubelen. (direct betaald via bancontact)
Die namiddag kreeg ik onderstaande mail:

U deed een webshopbestelling deze voormiddag van 6 badkamermeubelen.
Zoals u waarschijnlijk ook al opmerkte is dit niet de correcte prijs… €20 voor een badkamermeubel is niet mogelijk.
Er was een programmatiefout in de kortingen geslopen en hierdoor stond dit fout geafficheerd op de webshop.
Excuses voor het ongemak! Wij kunnen dit order dan ook niet laten doorgaan.
Kan u uw rekeningnummer doorsturen aub? Dan kunnen wij het bedrag van bestelling terugstorten naar u.

Mag de verkoper afzien van een reeds voldane verkoop, op basis van, naar eigen zeggen, een fout in hun systeem?

Thomas_A

#2 , 27 jan 2025 20:42

Dat mogen ze inderdaad, indien er duidelijk sprake is van een fout. Bij een badkamermeubel voor 20 euro lijkt me dat vanzelfsprekend.

LeenW

#3 , 27 jan 2025 21:37

Wat was de normale prijs?

Reclame

Dreden
Topic Starter

#4 , 28 jan 2025 21:36

Geen idee meer Leen W, is dat relevant?

Drone

#5 , 28 jan 2025 21:49

ja dat is relevant

fouten gebeuren, ook op websites en vaak zijn er dan nog disclaimers (de kleine lettertjes)

er zijn al uitspraken geweest die daarop verder gaan, dat de consument moet weten dat als een prijs onrealistisch is, er vermoedelijk een fout is gebeurd waarop en de verkoper de aankoop mag annuleren

LeenW

#6 , 28 jan 2025 21:51

Ja. Zoals hierboven gezegd, is er geen zaak als het om een duidelijk prijsverschil gaat, bv 9,99 euro ipv 999 euro. Als er echter een realistisch prijsverschil is, mag de consument er van uitgaan dat de prijs correct is.

Thomas_A

#7 , 29 jan 2025 06:53

Ja. Zoals hierboven gezegd, is er geen zaak als het om een duidelijk prijsverschil gaat, bv 9,99 euro ipv 999 euro. Als er echter een realistisch prijsverschil is, mag de consument er van uitgaan dat de prijs correct is.
LeenW, de normale prijs vragen zou effectief ook mijn normale reactie zijn. Echter bij een badkamermeubel aan 20 euro ga ik er per definitie al vanuit dat de gebruiker eigenlijk wel weet dat het verschil niet realistisch is.

Anders had TS er waarschijnlijk ook geen 6 besteld… misschien uit voorzorg voor als de badkamers of vakantiehuizen ook eens ergens aan 20 euro geafficheerd staan.

LeenW

#8 , 29 jan 2025 08:38

Ik vraag het maar omdat een simpel houten rekje misschien ook als een badkamermeubel wordt gezien, maar in principe gaat TS er inderdaad niet geraken.

Terug naar “Consumenten Koop”