Langst leeft al heeft

quinten
Topic Starter

Langst leeft al heeft

#1 , 23 feb 2010 17:28

We zijn met drie kinderen destijds hebben onze ouders gezien ze geen huwelijkscontract hadden via de notaris een gift aan elkaar gemaakt,langst leeft al heeft.
Vader is inmiddels overleden moeder heeft alles geerft en successierechten betaald op haar erfenis.
Indien moeder ooit komt te overlijden moeten er dan door de kinderen nog op de ganse erfenis successierechten betaald worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 feb 2010 17:43

Jazeker , er is een nieuwe overdracht van tegoeden.

Een clausule 'langst leeft ,al heeft' is een dure aangelegenheid en eigenlijk af te raden , zeker als er kinderen zijn.

Tegenwoordig kiezen koppels , indien ze toch een speciale verdeling wensen , voor het keuzebeding. Daarbij worden in een wijziging huwelijkscontract meerdere mogelijkheden aangeduid waaruit de overlevende echtgenoot kan kiezen. Dit dan afhankelijk van zijn situatie op dat ogenblik : gezondheid ,ouderdom , relatie met kindren,...
- wettelijke regeling : vruchtgebruik op alles
- volle eigendom roerend , vruchtgebruik onroerend.
- volle eigendom onroerend , vruchtgebruik roerend
- volle eigendom op alles.
- of iets gecombineerd en meer gedetailleerd.

De formule langst leeft ,al heeft is een dure aangelegenheid. Bij het eerste overlijden betaalt men successierechten op de helft , bij het tweede op alles.Zelfs met vrijstelling van de gezinswoning voor de overlevende echtgenoot is het een duur geval.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 23 feb 2010 19:02

U verwart 2 zaken:

* "langst leeft al heeft" is een verblijvingsbeding dat alleen kan bestaan in een huwelijkscontract en dat alleen betrekking heeft op het gemeenschappelijk vermogen

* een Gifte tussen Echtgenoten (GTE) kan bestaan in een huwelijkscontract of in een afzonderlijke akte. De gift slaat op de nalatenschap en zal bijna altijd voorzien in een beperking tot het grootst beschikbaar deel (GBD) als er kinderen of afstammelingen zijn.
Rekenkundig is er dus geen verschil tussen een testament voor het GBD en een GTE voor het GBD. Een GTE die de erfgenamen met een voorbehouden deel miskent kan dus ook ingekort worden op hun verzoek.

(Bij de meeste gehuwden zal de nalatenschap bestaan uit de helft van het gemeenschappelijk vermogen.)

Reclame

wanton

#4 , 23 feb 2010 19:38

Heb dat verschil ook overwogen , maar ik denk dat er een (wijziging van ) huwelijkscontract geweest is , waarschijnlijk na de wetswijziging in 1976. Dan kan het dus wel dat deze clausule is opgenomen.
Toet-anch-Amon

quinten
Topic Starter

#5 , 23 feb 2010 19:56

Deze gift door de ouders is aan elkaar gemaakt begin de jaren '70.Deze gift is gewoon opgemaakt in een afzonderlijke akte aangezien er geen huwelijkcontract was.
Dus er zal door de kinderen zowel op het huis onroerend, en op de roerende goederen nog successie moeten betaald worden?

wanton

#6 , 23 feb 2010 21:56

Die afzonderlijke akre kan een huwelijkscontract geweest zijn.

Indien U geen inzage hebt van het dokument , vraag bij het kantoor van Registratie eens na wie de eigenaar is van het onroerend goed. Is moeder alleen eigenaar of zijn de kindern blote eigenaar voor een deel?
Toet-anch-Amon

quinten
Topic Starter

#7 , 24 feb 2010 12:52

Moeder is alleen eigenaar van het huis.En deze akte is gewoon een gift aan langstlevende.Langst leeft al heeft.
Kinderen zijn buitenspel gezet

wanton

#8 , 01 mar 2010 18:38

Indien er dus effectief een 'langst leeft ,al heeft' verbintenis was , erven de kinderen niets bij het eerste overlijden van de ouders. De langstlevende echtgenoot bekomt alles en betaalt de nodige successierechten. Vrij veel want op één hoofd.
Bij het overlijden van de tweede ouder erven de kinderen dus wel , en betalen weer de nodige successierechten.
Bij dergelijke formule worden dus successierechten betaald op 150 % van de aanwezige goederen. Deze formule is alleen daarom al af te raden bij een koppel dat gezamenlijke kinderen heeft.
Toet-anch-Amon

quinten
Topic Starter

#9 , 11 mar 2010 08:53

Bedankt Wanton voor de uitleg.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”