Wow. In deze discussie zijn idd al veel onzinnige dingen gezegd. De links die toegevoegd zijn inbegrepen.
De enige begrippen die hier vreemd genoeg nog niet zijn binnengeslopen zijn 'hoffelijkheid' en 'defensief'. Daarvoor is er namelijk geen plaats in ons verkeer.
Ook het verschrikkelijke 'aanstalten' passeerde.
Ook nog ongelooflijk bizar: Als je meer kans wil hebben om (onterecht) voorrang te KRIJGEN kan je beter met de fiets proberen over te steken. Zowat elke autobestuurder schiet dan in een kramp en GEEFT je voorrang.
Gedeeltelijk is het meeste ook al rechtgezet. Toch nog even overlopen misschien:
Artikel 40.4.2. is hier al twee keer verschenen en is inderdaad duidelijk genoeg. Artikel is in april 1996 aangepast. Waarschijnlijk is het Kamiel Spiessens filmke nog wel online te vinden waarin de openbare zender duiding gaf. Voordien had je in elk geval pas voorrang vanaf je je op de oversteekplaats bevond. Zelfs 28 jaar later blijkt er nog steeds twijfel over te bestaan.
Voorrang kan je wel degelijk hebben. Dat staat minstens één keer in het KB. Ook in artikel 12 stond vroeger dat je voorrang kon hebben, maar in 2007 heeft men het op die plaats jammer genoeg verwijderd. Het is in elk geval een gekend principe in het KB. De hardnekkige quote "voorrang kan je niet hebben, enkel krijgen" is dus onzin.
Voorts is het aan de autobestuurders om hun stopafstand in te schatten bij het naderen van een oversteekplaats voor voetgangers. Jammer genoeg doen weinigen dat en verschieten nogal als ze plots een voetganger zien. Die voetganger kon je misschien niet altijd goed op voorhand zien, maar de oversteekplaats zag je dan toch wel liggen. Als je dus bij het naderen ziet dat je niet genoeg overzicht hebt moet je je snelheid preventief aanpassen.
Ook als je genoeg overzicht hebt en je ziet voetgangers in de nabijheid van een oversteekplaats moet je rekening houden met het feit dat zij misschien gaan oversteken.
Dat volgt allemaal uit artikel 40.4.2.
Als voetganger kan je wel weten dat de autobestuurders heel vaak niet genoeg opletten en hou je daar dan ook best voldoende rekening mee vooraleer je begint met oversteken. In je ziekenhuisbed of 'six feet under' ga je weinig hebben aan 'ik had voorrang'.
Een voetganger die rennend een overteekplaats nadert en gewoon zo over loopt zou je wel kunnen beschouwen als 'roekeloos'. Je gaat wel een dashcam of goede getuigen moeten hebben om te bewijzen dat je die voetganger niet kon voorzien door zijn snelheid. Daar zal waarschijnlijk wel rechtspraak over zijn vermoed ik.
Net door dat snelheidsprobleem heeft de wetgever gelukkig nog steeds geen voorrang voorzien voor fietsers. Integendeel. In de nieuwe teksten (die ingaan september 2026) heeft men eindelijk expliciet staan dat fietsers voorrang moeten verlenen vooraleer over te steken.
Tot slot. Draag je donkere kleding in het donker? Besef dan dat je niet zo goed zichtbaar zal zijn.
Het is ook wel slim om te kijken of de autobestuurder begint te vertragen vooraleer je begint met oversteken.
Wettelijke basis is hiervoor niet vermoed ik.