Voetgangers denken dat ze voorrang hebben op het autoverkeer als ze willen oversteken aan een zebrapad dat is fout. Het is wanneer u zich op het zebrapad bevind dat u voorrang hebt. Wanneer een voetganger aan het zebrapad komt moet hij wachten voor aankomende auto's, het is enkel wanneer een aankomende auto vertraagt en stopt dat u mag oversteken.
Grootste onzin die ik hier in lange tijd gelezen heb. Gelukkig werd er reeds een correctie voorzien.Voetgangers denken dat ze voorrang hebben op het autoverkeer als ze willen oversteken aan een zebrapad dat is fout. Het is wanneer u zich op het zebrapad bevind dat u voorrang hebt. Wanneer een voetganger aan het zebrapad komt moet hij wachten voor aankomende auto's, het is enkel wanneer een aankomende auto vertraagt en stopt dat u mag oversteken.
Absoluut. Zonder het gebrek aan voorzichtigheid bij sommige voetgangers (en sommige fietsers en sommige automobilisten) te negeren, kan men er toch niet om heen dat voetgangers voorrang hebben wanneer zij via het zebrapad willen oversteken, en dat het aan de bestuurder is om te vertragen en indien nodig te stoppen.Leen, kom jij nog wel ëens buiten met de wagen?
Ik zag hem al an in de verte aankomen. Er was meer als genoeg tijd voor hem om te stoppen ik stak al een hand uit maar toch reed hem door. Je kan ook niet direct verwachten dat ik stil ga staan en wachten tot ik oog contact maak met een chauffeur op mij door te laten als ik in mijn recht ben om over te steken?Beste Guy, spijtig dat je dit hebt meegemaakt. Maar weet dat je zelf best voor uw eigen veiligheid zorgt. Steek de straat niet over, ook niet op een zebrapad, zonder oogcontact met de bestuurder van de wagen.
Ik heb geen probleem om te stoppen om iemand over te laten, soms te gemakkelijk. Maar, van de andere kant word ik niet graag voor voldongen feiten gesteld. Als een voetganger pas teken geeft of aanstalten maakt om over te steken, als ik op minder dan 5 m ben : Sorry, dat lukt mij of de meeste chauffeurs niet. Ik zie regelmatig voetgangers met een air van : ik ben aan het zebrapad en ik ga. Zonder op te kijken! Dat gaat eens lukken hoor!
Tot nu toe heb je de wetboek ni naar boven gehaald om u argumenten te verdedigen als ik eerlijk mag zijn…Een mens blameren die ernstig opzoekwerk doet, dat kunnen sommigen hier wel.
De mening van het VIAS is ook compleet van de pot gerukt. Als A voorrang moet geven aan B, dan heeft B voorrang op A. Wie dat niet begrijpt wordt dringend verzocht een cursus logica, verzamelingen en relaties te gaan volgen.Rechten van voetgangers
Als voetganger geniet u van enkele rechten die rijden op de openbare weg veiliger maken. Chauffeurs van motorvoertuigen moeten de volgende regels in acht nemen om voetgangers niet in gevaar te brengen:
Een chauffeur moet minstens één meter zijdelingse afstand houden tussen zijn voertuig en de voetganger.
Een voetganger krijgt altijd voorrang bij een zebrapad. Behalve indien het hem toegestaan is door verkeerslichten, mag een voetganger zich echter niet op een oversteekplaats voor voetgangers begeven waarover een tramspoor of een eigen trambedding loopt, wanneer een tram nadert. Om die reden doen voetgangers met een koptelefoon of oortjes er dan ook goed aan extra waakzaam te zijn in het verkeer.'
Als het nodig is, moeten chauffeurs stoppen om voetgangers door te laten.
In een file moet de oversteekplaats voor voetgangers altijd vrij blijven.
Ook bij een ongeval wordt u als voetganger extra in bescherming genomen door de wet. Wie een voetganger aanrijdt, moet niet alleen diens lichamelijke schade vergoeden, maar ook de eventuele schade aan kleding en bril. Deze regel geldt altijd, ongeacht wie schuld heeft aan het ongeval. Alleen als de voetganger ouder is dan 14 jaar en het ongeval bewust heeft uitgelokt, moet hij zelf voor de kosten opdraaien.
Voor meer informatie kunt u de regels voor het gebruik van de openbare weg in de wegcode raadplegen.
Ik lees in uw link: "U moet aangepaste kleding dragen."Dat is idem voor de voetganger, doen of je de aankomende autos niet ziet.Tot nu toe heb je de wetboek ni naar boven gehaald om u argumenten te verdedigen als ik eerlijk mag zijn…Een mens blameren die ernstig opzoekwerk doet, dat kunnen sommigen hier wel.
Een hln artikel helpt ook niet. Ik heb de zebrapad overgestoken zoals ik dat altijd doe maar opzettelijk doorrijden en doen alsof je mij niet ziet…..
https://www.belgium.be/nl/mobiliteit/fi ... s/plichten
Voorrangsregel is niet absoluut