Mijn huidige firmawagen wordt geleased op 5 jaar. Na 5 jaar vroeg men mij of ik er nog een jaar langer wilde mee rijden omdat het beter uitkwam voor de firma. Ik heb die toegeving gedaan. Ondertussen zijn we 1,5 jaar verder, is het leasecontract afgelopen en moet ik een nieuwe wagen kiezen
Zoals bij velen ligt de keuze door elektrificatie een stuk lager dan mijn huidige wagen. En is er ook een car policy geintroduceerd die echter niet aanvaard geweest is door de vakbond. Waar vroeger de aankoopprijs werd gekozen als limiet, krijgen we u een TCO. Had ik vorig jaar er toch voor gekozen om een nieuwe wagen te kiezen en geen jaar langer te rijden met mijn wagen, dan was die nieuwe car-policy er nog niet.
In mijn contract staat echter het type vermeld van mijn huidige wagen (VW Tiguan Allspace). Voor de waarde van de nieuwe TCO kan ik zelfs geen VW Polo in benzine-uitvoering meer kiezen. Ik ben dus wel verplicht om naar een elektrische wagen te gaan. Kan ik door de vermelding van het specifieke type wagen in mijn contract toch vragen naar een wagen die even ruim is als mijn huidige? Of zit ik vast aan de keuze van een wagen die binnen de TCO valt? Ik heb 3 kinderen waardoor voldoende ruimte wel van belang is voor mij.
De TCO die ik krijg werkt ook nog eens in mijn nadeel omdat ik dagelijks 100 km woon-werk verkeer doe en dus minder "aankoopbudget" overhoud dan iemand die op 5 km van het werk woont.