Type firmawagen gespecifieerd in contract, nieuwe wagen kiezen

Boeboey
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Type firmawagen gespecifieerd in contract, nieuwe wagen kiezen

#1 , 04 dec 2024 13:54

Mijn huidige firmawagen wordt geleased op 5 jaar. Na 5 jaar vroeg men mij of ik er nog een jaar langer wilde mee rijden omdat het beter uitkwam voor de firma. Ik heb die toegeving gedaan. Ondertussen zijn we 1,5 jaar verder, is het leasecontract afgelopen en moet ik een nieuwe wagen kiezen

Zoals bij velen ligt de keuze door elektrificatie een stuk lager dan mijn huidige wagen. En is er ook een car policy geintroduceerd die echter niet aanvaard geweest is door de vakbond. Waar vroeger de aankoopprijs werd gekozen als limiet, krijgen we u een TCO. Had ik vorig jaar er toch voor gekozen om een nieuwe wagen te kiezen en geen jaar langer te rijden met mijn wagen, dan was die nieuwe car-policy er nog niet.

In mijn contract staat echter het type vermeld van mijn huidige wagen (VW Tiguan Allspace). Voor de waarde van de nieuwe TCO kan ik zelfs geen VW Polo in benzine-uitvoering meer kiezen. Ik ben dus wel verplicht om naar een elektrische wagen te gaan. Kan ik door de vermelding van het specifieke type wagen in mijn contract toch vragen naar een wagen die even ruim is als mijn huidige? Of zit ik vast aan de keuze van een wagen die binnen de TCO valt? Ik heb 3 kinderen waardoor voldoende ruimte wel van belang is voor mij.

De TCO die ik krijg werkt ook nog eens in mijn nadeel omdat ik dagelijks 100 km woon-werk verkeer doe en dus minder "aankoopbudget" overhoud dan iemand die op 5 km van het werk woont.

LeenW

#2 , 04 dec 2024 14:00

Dit is hier al een paar keer aan bod gekomen, maar door de nieuwe fiscale regels is het voor de werkgever niet haalbaar meer om een benzinewagen aan te kopen. Elektrisch is nu eenmaal duurder, dus ik vrees dat uw verwachtingen niet realistisch zijn. Probeer ergens tot een compromis te komen.

Boeboey
Topic Starter

#3 , 04 dec 2024 15:25

Ik heb de gelijkaardige berichten ook gelezen.
In mijn geval staat in mijn contract echter duidelijk het type wagen gespecifieerd.
Ik ben zelf geen vragende partij voor een benzinewagen, ik zou kunnen leven met elektrisch.
Maar dan val ik automatisch in een lagere (kleinere) klasse.
Ik dacht dat wat in het contract staat toch een bepaalde waarde zou hebben?

Reclame

pho450

#4 , 04 dec 2024 16:00

Juridisch is de vraag wel interessant. Veel zal afhangen van de exacte verwoording vermoed ik. De vermelding van een specifiek model is hoe dan ook vaag. Wat als dat model niet meer verkocht wordt? Wat is dan gelijkaardig?
Zelfs als het model nog bestaat, een golf gaat ruwweg van 30K tot 75K.

Boeboey
Topic Starter

#5 , 05 dec 2024 08:49

OK, bedankt voor jullie feedback.
Rustig in gesprek gaan, lijkt me de beste oplossing.

basejumper

#6 , 05 dec 2024 20:19

Beste

Bijna alle fleetmanagers en leasemaatschappijen werken met TCO (Total cost of ownership) waar alle kosten worden verrekend.
Feit is dat wagens een stuk duurder werden. Zowel wagens met verbrandingsmotoren (de constructeurs rekenen de miljardenboetes voor CO2 uitstoot door in de verkoopprijs) als de elektrische wagens die nu wel goedkoper worden.
De TCO van auto’s (maar ook aankoopbudget) van wagens is duurder geworden. En als uw werkgever een budget van 40.000 voorzag of een TCO van 750 euro per maand, dan zal u daar nu minder auto voor hebben dan 5 jaar geleden. En de meeste bedrijven staan niet te springen om hun hele vlootkost drastisch te verhogen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marimar

#7 , 10 dec 2024 00:07

Volgens mij krijgt u "een budget" toegewezen en geen bepaald type van wagen. Dat een bepaald type van wagen overeenkomt met uw budget is puur toeval. Als uw bedrijf niet tevreden is over de VW garage (in dit geval) dan kunnen zij ergens anders gaan bvb een Ford garage. Alle wagens komen dan daar vandaan. Bij ons is het zelfde gebeurt en ja de wagens waren iets minder dan wat het geweest is. Daar was volgens de vakbond niks aan te doen. Een bedrijfswagen is gewoon een ander type van loon. Als uw auto 5 jaar terug 10.000 kostte en vandaag 11.000 dan zou u dus eigenlijk een loonverhoging krijgen van 1000 euro. Maar ik denk niet dat die vlieger opgaat.

Lanox

#8 , 10 dec 2024 00:42

#8 Het heeft weinig zin om een discussie te voeren over wat de normale gang van zaken is als de TS expliciet stipuleert dat zijn contract hier van afwijkt.

lukasi

#9 , 10 dec 2024 09:47

Mijn huidige firmawagen ..... Ik heb 3 kinderen waardoor voldoende ruimte wel van belang is voor mij....
Kan iemand uitleggen hoe je kunt argumenteren dat 3 kinderen een parameter is voor een bedrijfswagen ?

LeenW

#10 , 10 dec 2024 09:50

Mijn huidige firmawagen ..... Ik heb 3 kinderen waardoor voldoende ruimte wel van belang is voor mij....
Kan iemand uitleggen hoe je kunt argumenteren dat 3 kinderen een parameter is voor een bedrijfswagen ?
De hele Belgische bedrijfswagen cultuur. Ergens lang geleden is de essentie van een bedrijfswagen, de werknemer van werkgerelateerde plek A naar werkgerelateerde plek B krijgen, verloren gegaan.

Lanox

#11 , 10 dec 2024 10:45

Voor een functiewagen kan je dat niet, voor een cafetariawagen wel. "Firmawagen" kan beide zijn.

Terug naar “Loon”