Deurongeval met fietser

Bakkie015
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Deurongeval met fietser

#1 , 26 nov 2024 21:00

Beste leden,

Tijdens het uitstappen uit de wagen heeft een fietser mijn autodeur geraakt. De deur was al geopend op het moment van de impact en ik stond naast de wagen.
De klap was hierdoor niet minder hard. Een oudere dame op een elektrische fiets kwam hard ten val en diende afgevoerd te worden met de ambulance.
Ik ben ter plaatse gebleven, hulpdiensten gebeld en hulp geboden. En ook laten opnemen in het proces verbaal dat de deur reeds geopend was en ik uit de wagen was op het moment van de impact.

Ontvang ik hiervoor een dagvaarding ?

Alvast bedankt voor jullie aandacht.

Lanox

#2 , 27 nov 2024 09:31

Naar aansprakelijkheid toe zal het geen verschil uitmaken dat de deur reeds geopend was. Art 28 van de wegcode spreekt namelijk over zowel openen als open laten.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#3 , 28 nov 2024 22:21

Artikel 28. Openen van portieren

Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... c1stjq0s38

Reclame

Ondeskundige

#4 , 29 nov 2024 12:09

Hopelijk kom je er van af met een boete. Indien het voor de rechtbank komt riskeer je een veroordeling wegens slagen en verwondingen. Uw verzekering betaalt wel de kosten van het het slachtoffer. Uw boete niet. Indien het voor de rechtbank komt, maak dan gebruik van de rechtsbijstandsverzekering van je auto polis.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#5 , 29 nov 2024 13:07

Ongeval met gewonde wordt niet afgehandeld met een onmiddellijke inning of een minnelijke schikking

Dat wordt of dagvaarding, of seponering "voorkeur burgerlijke afhandeling" lees: laat de verzekeringen het maar oplossen

Terug naar “Verkeersongevallen”