probleem na discutabel ontslag

SvenVQ
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

probleem na discutabel ontslag

#1 , 15 nov 2024 15:55

Hallo iedereen,
Ik kom hier even langs met een vraag omtrent een complex probleem na ontslag.
Korte uitleg over ontslag.
Vorig jaar werd mijn vriendin ontslagen met een drogreden (officieel een fout gemaakt, echter is de reden dat ze zwanger was en normaal zelf haar opzeg ging geven maar door veranderende situatie uiteindelijk niet. Ze werkt in de zorgsector.)
Nu moet ze nog een maand opzeg uitdoen (terwijl reden ontslag een zware fout zou geweest zijn, waar ook 3 andere bij betrokken waren maar die hebben zelfs geen sanctie gehad).
Hierna zou ze dan ook officieel huismoeder worden (dus uitschrijving bij RVA). Nu hebben ze haar de meest onhaalbare uren gegeven en sukkelt ze ook met haar rug waardoor ze nu ook in arbeidsongeschiktheid zal starten.
Nu ben ik redelijk goed thuis in arbeidsrecht (vakbondsafgevaardigde met de nodige ervaring) , maar omdat ik hier ook zelf bij betrokken ben, merk ik dat ik niet altijd subjectief kan nadenken.
Vandaar mijn vraag hier. Zijn er mogelijkheden dat ze van onder deze opzeg weg kan? Verbrekingsvergoeding van haar kant is het eerste waar ik aan denk, maar mijn vriendin wil dit haar werkgever niet gunnen.
Ik dacht ook voor de optie medisch ontslag (ze kan haar job niet meer uitoefenen door haar rugproblemen), maar ik weet niet of dit geldt aangezien ze al ontslagen is.
Over haar ontslagbrief is ook een situatie. Deze was niet gemotiveerd en als ik me niet vergis, moet deze wel een motivatie bevatten sedert 2014.
De frustratie bij haar is vooral dat ze destijds haar document van zwangerschap indiende en 3 dagen later plots werd ontslagen.
Weten jullie toevallig of er nog opties zijn voor ons?

Mvg
Sven VQ

Thomas_A

#2 , 15 nov 2024 16:07

Is ze nu ontslagen wegens zware fout of niet? Dan is er geen opzeg. Het is het één of het ander. Wat staat er in de ontslagbrief?

Ontslagmotivatie moet niet in de ontslagbrief zelf staan, maar wel bezorgd worden achteraf op vraag van de ontslagen werknemer. Dit is niet nieuw, maar is al de regeling sinds deze ontslagmotivatie werd ingevoerd…

SvenVQ
Topic Starter

#3 , 15 nov 2024 18:17

Ze heeft gewoon haar ontslagbrief gekregen, met daarin enkel vermelding dat de arbeidsovereenkomst wordt verbroken. Er zijn wel bewijzen dat ze oorspronkelijk zonder opzeg mocht vertrekken als ze zelf haar ontslag wou geven (dit was omdat ze ging verhuizen naar mijn huis. Uiteindelijk zijn de plannen gewijzigd en ben ik naar haar contreien verhuisd). Ook heb ik een audio-opname waarin ze de zwangerschap ook als voornaamste reden geven voor haar ontslag.

Reclame

Thomas_A

#4 , 15 nov 2024 18:27

Ok, heeft niks te maken met dringende reden dus.

Vraag ontslagmotivering op en bewijs met geluidsopname voor arbeidsrechtbank dat dit niet de echte reden is. Kan ze aanzienlijke vergoeding voor krijgen.

Als het werk fysisch te zwaar is door haar de moeilijkste roosters te geven, zal haar arts haar wel arbeidsongeschikt bevinden.

Ze zit in haar opzeg (ook bij ziekte), dus ze heeft nog steeds een arbeidscontract.

puttemanp

#5 , 15 nov 2024 21:30

Ze heeft gewoon haar ontslagbrief gekregen, met daarin enkel vermelding dat de arbeidsovereenkomst wordt verbroken.
Staat er letterlijk verbroken? In dat geval moet ze haar opzegperiode uitbetaald krijgen en wordt ze niet meer verwacht op het werk.

Graag de volledige tekst (zonder namen uiteraard).

P.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#6 , 15 nov 2024 23:38

Lijkt me wat voor de arbeidsrechtbank, zeker gezien de opname die u zegt te hebben

Franciscus

#7 , 15 nov 2024 23:56

Is er door persoon IETS getekend voor akkoord of enkel voor kennisgeving?

Epicuros
Juridisch actief: Ja

#8 , 27 nov 2024 20:43

Allereerst: Ik werk zelf bij een vakorganisatie en het is mij toch zeer vreemd dat je een vakbondsafgevaardigde bent, maar je kennis over het arbeidsrecht relatief pover/ondermaats is. Bovendien kan je ook altijd terecht bij de juridische dienst van jouw eigen vakorganisatie die dan wél objectief zouden kunnen oordelen (allez, bij ons is dat toch zo). Voorts is het ook enorm belangrijk dat je het verschil kent tussen een opzeg en een verbreking.

Wat betreft de inhoud:
1) ontslagmotivatie
Werkgever is niet verplicht om dit op moment van het ontslag, uit eigen initiatief, mee te delen, behoudens ontslag dringende reden.
2) verbreking
Bedoel je dan dat jouw vriendin een verbrekingsvergoeding zal betalen aan de werkgever? Want dat zou wel eens zeer duur kunnen uitvallen.
3) Bijzondere procedure vaststelling definitieve medische overmacht
Je spreekt over een opzeg, dan is het contract niet beëindigt, het contract loopt door tijdens de opzegtermijn. Bijgevolg is bovenstaande procedure nog mogelijk.
Bijkomende voorwaarde is wel dat betrokkene minstens 9 maanden ononderbroken arbeidsongeschikt moet zijn alvorens die procedure kan opgestart worden.
Meer info vind je hier: https://werk.belgie.be/nl/themas/welzij ... e-medische
4) Aanvechten ontslag
Gezien je partner zwanger is en er mogelijk bewijs is, zou je de ontslagreden (na het opvragen ervan) kunnen aanvechten ogv schending ontslagbescherming en/of discriminatiewetgeving en/of verbod op kennelijk onredelijk ontslag. Weet wel dat dergelijke juridische procedure opstarten behoorlijk zwaar kan zijn. Als werknemer draag jij in eerste instantie de bewijslast (voor de neuters: ja, bovenstaande wetten voorzien in de omkering ervan bij een prima facie bewijs) en dat houdt dus in dat je zeer veel documenten zal moeten verzamelen. Bovendien duurt zo'n procedure ook lang wat dus ook onzekerheid en stress kan veroorzaken.

Groetjes

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”