Burgerlijke partij moet rechtsplegingsvergoeding betalen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Blaatpraat
Topic Starter

Burgerlijke partij moet rechtsplegingsvergoeding betalen

#1 , 27 nov 2024 14:12

Ik ben burgerlijke partij in een correctionele zaak wegens het niet volgen van de verblijfsregeling uitgesproken door de familierechtbank.

Vorige week is het vonnis tot bij mijn advocaat gekomen.
De beklaagde is vrijgesproken in de zaak.
Dus los van het emotionele leed die ik al gekregen heb, krijg ik ook nog een deuk in het vertrouwen van ons rechtsorgaan: je mag een vonnis van de familierechtbank gewoon negeren en hiermee wegkomen.

Wat mij het meeste verbaast:
Ik, als burgerlijke partij, moet opdraaien voor de RPV van de beklaagde.
Is dit de normale gang van zaken?
Een mens zou immers schrik krijgen om zich burgerlijke partij in een correctionele zaak te stellen...

Ik heb de vraag ook gesteld aan mijn advocaat, maar laat ik zeggen: het heeft een reden dat ik een nieuwe advocaat zal zoeken...

basejumper

#2 , 27 nov 2024 15:23

Hier kan niemand een zinnig antwoord op geven. Zonder dossier en zonder nuances… maar het opleggen van RPV is zeker niet abnormaal indien u in het ongelijk wordt gesteld.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 nov 2024 04:00

maar het opleggen van RPV is zeker niet abnormaal indien u in het ongelijk wordt gesteld.
Aan de eiser die in het ongelijk wordt gesteld is dit niet abnormaal, maar aan de burgerlijke partij?

Ik heb de indruk dat er dan nog informatie ontbreekt. Is het toevallig een zaak in beroep, waarbij het openbaar ministerie niet in beroep gegaan is maar de burgerlijke partij wel?

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”