eigen wagen gebruiken tijdens werk

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Toon123
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

eigen wagen gebruiken tijdens werk

#1 , 26 nov 2024 09:15

Ik werk als jobcoach en ben bijna dagelijks op de baan. Er is geen wagen voorzien voor mij en moet mijn eigen wagen gebruiken voor alle verplaatsingen tijdens mijn job. Wat zijn mijn rechten en wat kan ik aan mijn werkgever vragen? Ik krijg momenteel enkel een kilometervergoeding, maar voor de rest wordt er niets betaald en betaal ik onderhoud, verzekering, etc allemaal zelf.

polk

#2 , 26 nov 2024 09:21

De kilometervergoeding voor gemotoriseerde voertuigen is gebaseerd op de gemiddelde geraamde kosten voor brandstof, verzekering, afschrijving, normaal onderhoud, verkeersbelasting, enzovoort. Andere kosten die met de wagen geassocieerd zijn, zoals speciaal onderhoud of herstellingen, carwash en parkeerkosten, zijn niet inbegrepen. Dat betekent dat je die kosten apart mag inbrengen (met de nodige bewijsstukken) en bovenop de kilometervergoeding terugbetaald kunt krijgen. Vraag wel na bij de personeelsdienst welke regels hiervoor gelden binnen jouw bedrijf.

https://be.indeed.com/carrieregids/loop ... vergoeding

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 nov 2024 10:39

In die terugbetaling van de werkgever zitten normmal alle kosten ingrepen (parkeren, onderhoud, garage, belastingen, enz...) Ik heb zo meer dan 10 jaar gereden voor mijn werkgever., en door dit bedrag maandelijk integraat op een afzonderlijke rekening te zetten, kon ik om de 3 jaar een nieuwe wagen aankopen (zonder lening) en telkens in een hogere prijsklasse. Begonnen met een Fordfiesta, om te eindigen met een VW Passat. Daarna schakelde de werkgever over op bedrijfswagen en die werden vervangen om de 3 jaar. (met gratis tankkaart voor gans EU . Familie mocht die ook onbeperkt gebruiken.

Reclame

Sirkii

#4 , 26 nov 2024 11:18

Die forfaitaire kilometervergoeding vind je terug op t internet. Thans 0,4297€ per km. Correcte werkgevers passen dit tarief toe alhoewel verschillen ifv grootte en brandstof v d wagen niet ongebruikelijk zijn.

CityBird

#5 , 26 nov 2024 12:11

Ik krijg momenteel enkel een kilometervergoeding,
En aan welk bedrag moeten wij dan denken?

Heb dat idd in een vorig leven ook gedaan. Mijn werkgever paste destijds Duitse tarieven (50 Pfennig/km) wat een heel redelijk bedrag was en zelfs hoger als die van de Belgische overheid.

Bj 1000km/week leverde je dat 25.000 DM op jaarbasis op en daar kon je destijds al met een mooie bolide rondrijden.

basejumper

#6 , 26 nov 2024 19:39

Veel mensen werken zo. En doorgaans is de vergoeding inderdaad de wettelijk voorziene forfaitaire km vergoeding, actueel 0,4280 cent.
De werkgever is echter ook verantwoordelijk voor schade die je veroorzaakte of opliep tijdens dienst verplaatsingen. Dat betekent vooral dat de werkgever normaal ook de schade aan jouw voertuig vergoedt indien een ongeval tijdens dienst verplaatsing.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Stel een vraag”