Positieve Dräger 3000

Issued

Re: Positieve Dräger 3000

#16 , 18 nov 2024 14:45

Wegverkeerswet
Artikel 61ter

§ 1. Het besturen op een openbare plaats van een voertuig of van een rijdier of het begeleiden met het oog op de scholing is verboden aan iedere persoon die een voertuig of een rijdier bestuurde, een bestuurder begeleidde met het oog op scholing of op het punt stond te besturen of een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing, gedurende twaalf uur vanaf de vaststelling :

1° wanneer de speekseltest de aanwezigheid in het organisme aantoont van minstens een van de stoffen bepaald in artikel 37bis, § 1, 1° in een gehalte dat gelijk is aan of hoger dan het gehalte bepaald in de tabel van artikel 61bis, § 2, 2°;

2° in geval van weigering van de speekseltest of de speekselanalyse zonder wettige reden;

3° in geval van een weigering omwille van een wettige reden of omwille van een praktische onmogelijkheid voldoende speeksel te collecteren, noch een speekseltest noch een speekselanalyse kon worden uitgevoerd en de gestandaardiseerde checklist bedoeld in artikel 61bis, § 2, 1° een indicatie geeft van tekenen van recent gebruik van één van de stoffen bedoeld in artikel 37bis, § 1, 1°;

4° in geval het resultaat van de speekseltest negatief is en betrokkene zich blijkbaar bevindt in de toestand bedoeld in artikel 35.

§ 2. Vooraleer aan de persoon wordt toegestaan om opnieuw een voertuig of een rijdier op een openbare plaats te besturen of de bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing, wordt hem een nieuwe speekseltest, bedoeld in artikel 61bis, § 2, 2°, opgelegd, zonder de gestandaardiseerde checklist bedoeld in artikel 61bis, § 2, 1°, te overlopen.

Het verbod bedoeld in artikel 61ter, § 1, wordt telkens hernieuwd voor een periode van twaalf uur :

1° wanneer de speekseltest de aanwezigheid in het organisme aantoont van minstens één van de stoffen bepaald in artikel 37bis, § 1, 1° in een gehalte dat gelijk is aan of hoger dan het gehalte bepaald in de tabel van artikel 61bis, § 2, 2°;

2° in geval van weigering van deze speekseltest;

3° in geval van weigering van de speekseltest omwille van een wettige reden of ingeval van een praktische onmogelijkheid voldoende speeksel te collecteren, en de gestandaardiseerde checklist, bedoeld in artikel 61bis, § 2, 1°, die in dit geval wordt overlopen, een indicatie geeft van tekenen van recent gebruik van een van de stoffen bedoeld in artikel 37bis, § 1, 1°;

4° in geval het resultaat van de speekseltest negatief is en betrokkene zich blijkbaar bevindt in de toestand bedoeld in artikel 35.

§ 3. De overheidspersonen bedoeld in artikel 59, § 1, zijn belast met de toepassing van dit artikel.

Artikel 61ter/1

§ 1. Wanneer de persoon een wettige reden inroept voor het weigeren van de speekseltest of de speekselanalyse, vorderen de in artikel 59, § 1 bedoelde overheidspersonen een geneesheer om het ingeroepen motief te beoordelen.

§ 2. De inhoud van de wettige reden mag door de geneesheer niet worden onthuld als ze door het medisch geheim wordt gedekt.

§ 3. De kosten voor de tussenkomst van de geneesheer zijn ten laste van de onderzochte persoon indien de in § 1 bedoelde weigering niet gegrond was.

§ 4. De praktische onmogelijkheid voldoende speeksel te collecteren om de speekseltest of de speekselanalyse uit te voeren wordt niet beschouwd als een vorm van weigering. De kosten van de speekseltest zijn ten laste van de onderzochte persoon indien de overtreding bepaald in artikel 37bis, § 1, 1° door middel van een bloedanalyse bewezen is.
U kan zich aanbieden voor de beëindiging van uw rijverbod en u beroepen op Wegverkeerswet art 61TER §2.3°. U mag weigeren om een wettige reden. Er is nergens beschreven wat de wettige reden is of kan zijn. Dit is aan een arts om te beoordelen. U dient de reden van uw weigering zelfs niet mee te delen aan de politie. Die dienen enkel te horen van de arts ofdat de arts het een wettige reden vindt of niet. Zorg ervoor dat u al uw documentatie bij heeft van je hele verhaal zodat je dat aan de arts kan voorleggen. U kan hetzelfde doen bij een controle op straat.

U bent hierbij afhankelijk van de geneesheer die de politie vordert.

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#17 , 19 nov 2024 09:46

Ga GEEN speekseltest of -analyse weigeren :!:

Speekseltest en -analyse kunnen blijkbaar probleemloos uitgevoerd worden bij Vraagsteller, want is al gebeurd.
Het feit dat de uitslag beïnvloed kan zijn door andere medicatie die men neemt, en de gevolgen daarvan, zijn IMO geen gegronde medische reden voor weigering.

Als de dokter de reden voor weigering niet volgt, draait Vraagsteller ook nog op voor de kosten van een gevorderde dokter (wat tegenvalt , zeker in 't weekend, 's nachts)
Het is ook een domme reden voor weigering, want net de speekselanalyse gaat Vraagsteller telkens vrijpleiten.

Iemand die veel last heeft van allergieën zoals Vraagsteller volgens zijn lijst medicatie, gaat vaak ook al punten scoren op de "standaardchecklijst" , cfr ogen

Intrekking rijbewijs gebeurt op last Parket ...
IMO ligt dààr ook de sleutel om dat telkens te vermijden bij een + speekseltest
bvb brief vd PdK om rijbewijs NIET in te trekken bij + speekseltest

Zal creatief moeten gebeuren, want wettelijk gezien is er géén oplossing
Wetgever gaat uit van de eigen onfeilbaarheid en de onfeilbaarheid van wat men oplegt aan tests ...
Terwijl al van voor / bij de invoering gewaarschuwd werd voor vals-positieven door oa kruisgevoeligheid

@thlon
Topic Starter

#18 , 19 nov 2024 13:04

Ok dank u voor de tips.

Die labo resultaten blijven al 2 maanden weg nu.
En heb 5 urinetesten laten doen al 1 bloed onderzoek.
Haar is aan het groeien voor haaranalyse.
Volgens verwachtingen ga ik pas volgend jaar september moeten voorkomen.

Van die dafalgan codeine wist ik niet. Ook omdat ik het gewend ben. En ook geen last van ondervindt.

En van de politie snap ik dat ook dat ze hun job moeten doen. Maar sommige volgen enkel de letter van de wet en niet de geest als dat mag gezegd worden.

Als ik met urinetesten op het pilitiekantoor aankomen willen ze zelfs niet bezien. Enkel onze test telt.

En laat hem in via mijn Cozo zodat ze zeker zijn. En inloggen via itsme.

De 12u erna durf ik gewoon niet terug gaan voor artikel 42. Ben beroepschauffeur.

Nu heb ik aan het zoeken geweest naar een contact email van het politieparket Antwerpen. Maar vindt het niet op de website.

Misschien iemand die me dat kan doorspelen of tel nr

Of kijk ik nu zo verkeerd

Reclame

@thlon
Topic Starter

#19 , 19 nov 2024 13:08

Mijn excuses heb de contactgegevens gevonden door een andere browser te gebruiken. Raar

Inazuma

#20 , 19 nov 2024 16:22

En van de politie snap ik dat ook dat ze hun job moeten doen. Maar sommige volgen enkel de letter van de wet en niet de geest als dat mag gezegd worden.
Kunnen niet anders hé
Je krijgt je rijbewijs volgens de wetgeving pas terug na negatieve test
Zij doen enkel de test
De wetgeving bepaalt het vervolg ...

Is niet aan de politie om te oordelen of dat al dan niet terecht is

@thlon
Topic Starter

#21 , 24 nov 2024 00:16

Update:

Dus 16/11 was positief speekseltest. 30min erna zoals gezegd aml labo gereden urinetest afgelegd. Daar had ik donderdag de resultaten van. Negatief. Bloedtest van dinsdag negatief.
Ook gal. Lever en pancreas laten testen. Niets mis mee.

Vandaag 23/11 nog eens geprobeert bij de politie. Weer positief. Voor ik vertrok met eigen drager test negatief en urine ook.
Dus weer naar zna142. Omdat aml gesloten is. Weer bloed en urine laten nemen.

Politieparket weet ik nog niets van.

Straks om 7u nog eens naar politie voor rijbewijs.

Franciscus

#22 , 24 nov 2024 21:00

In deze is er totaal geen mogelijkheid om iets anders te doen door politie.
Een politieambtenaar die een rijbewijs teruggeeft terwijl de bijhorende test positief is kan voor het plegen van onder eer valsheid in geschriften in proces verbaal zwaar gestraft worden .. dit kan de zwaarste straf zijn nl een strafrechtelijke vervolging gevolgd door ontslag van ambtswege.
De cijfers tellen en kunnen en mogen door politie niet geïnterpreteerd worden.
Dat is niet hun bevoegdheid.

Inazuma

#23 , 25 nov 2024 11:28

Probeer een afspraak te regelen met een magistraat van het politieparket ...
PdK zelf gaat wat hoog gegrepen zijn vrees ik

En leg daar probleem en uw politietest vs labo-resultaten voor

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”