VERMOLMDE KELDERTRAP

Tope
Topic Starter

VERMOLMDE KELDERTRAP

#1 , 22 nov 2024 16:09

Hallo

INTRO:

Ik heb een behoorlijk complex probleem.
Ik ben eigenaar van een appartement in een gebouw met 3 eigenaars.
Mijn twee mede-eigenaars verhuren, terwijl ik in het gebouw woon.
Een mede-eigenaar ligt al jaren voor alles en nog dwars,omdat hij volgens vonnis geen syndicus mag zijn.
Bovendien stalkt hij mij. Telkens er hier iets stuk is, komt er bv. een mail van hem dat zulks mijn schuld is en dat is al jaren zo
De andere eigenaar wilde de functie van syndicus op zich nemen en wij zijn daarvoor bij het vredegerecht geweest, maar ook daarmee ging hij niet akkoord. De vrederechter heeft ons weggestuurd met de boodschap dat - na al die raadplegingen die wij gehad hebben waarop hij met niets akkoord ging - wij niet meer voor verzoening moesten verschijnen.
Concreet gezien zit ik hier sandwichset tussen twee verhuurders die zonder kosten alles willen halen uit hun eigendom.

PROBLEEM:

Onze keldertrap is volledig aan het vermemelen, wat uiterst gevaarlijk is voor het aflezen van de meterstanden alsook voor toegang tot de privékelders,
Er is reeds een trede vervangen omdat hij doorgezakt was, maar er gaan er nog volgen
De twee andere eigenaars willen geen geld uitgeven voor de vervanging, maar ikzelf wil het niet op mijn geweten hebben mocht er iemand door de trap zakken
Bovendien heb ik in mijn privékelder veel zaken staan die op mijn appartement moeten geraken

Ik heb al veel op internet gezocht, en ben eigenlijk tot de ontdekking gekomen dat ik de kosten voor het plaatsen van een nieuwe keldertrap alleen zal moeten dragen, of niet?

Tope
Topic Starter

#2 , 22 nov 2024 16:24

Wie kan dit onderwerp in de juiste rubriek zetten?
Alvast bedankt.

bosprocureur

#3 , 22 nov 2024 17:05

Daar is geen twijfel over, het is een zeer gevaarlijke situatie; er moet gewoon asap een nieuwe trap in.

Gebruiken die huurders ook die kelder(trap) ? Hebben zij klachten?

Hebben jullie (de eigenaars) een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid? Dan is dit achterstallig onderhoud zo goed als zeker een reden om bij eventuele ongevallen NIET uit te betalen, en valt dit m.i. volledig te vergoeden door jullie, als eigenaars.

Reclame

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 25 nov 2024 10:49

Is er een syndicus ?

Wettelijk verplicht ...
https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... tsgebouwen

Contacteer de mede-eigenaars voor de aanstelling van een syndicus
En de vervanging van de trap of de onveilige treden ervan

Je kan dat vriendelijk vragen in eerste instantie

Geven de andere mede-eigenaars er geen gevolg aan: aangetekende ingebrekestelling sturen

Volgt daar ook niets op: dagvaarden vd dwarsliggers voor Vredegerecht om de wettelijke bepalingen te volgen, en de trap veilig te maken

LennieK
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 nov 2024 14:04

Tjah, de vrederechter is het beu om jullie in verzoening op te roepen, omdat er toch niet overeen gekomen wordt. Maak er ineens een zaak te gronde van dan he, dus echt een raak op de rol, die voorkomt voor de vrederechter en die dan kan vonnissen. Dan kunnen alle partijen vooruit.

bosprocureur

#6 , 25 nov 2024 15:53

Eigenlijk zit je hier met een situatie die dringend een oplossing vereist.
De kans is groot dat je er , zelfs via vrederechter, pas binnen een paar maanden een oplossing is. Intussen is eer een reëel gevaar, en kunnen de eigenaars verantwoordelijk gesteld worden. Uzelf ook dus.

In veel gemeenten kan u een inspectie van de brandweer vragen, en met wat die mensen vertellen kan alles in een stroomversnelling geraken. Ik zou dit niet te lang meer uitstellen voor de lieve vrede, daar is niemand mee gebaat.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”