schenking

frans3090
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

schenking

#1 , 20 nov 2024 17:58

Ik wil samen met mij dochter in gesplitste aankoop een appartement aankopen. Hiervoor zou ik een schenking willen doen aan mijn dochter. Deze schenking zal vergezeld worden van een Pacte adjoint; NIET notarieel en Niet geregistreerd. In de Pacte adjoint is een beding van terugkeer bij vooroverlijden voorzien . Het appartement zal maar klaar zijn rond eind februari 2025 en pas dan zal de akte notarieel verleden worden. Het feit dat ik de schenking nu wil doen is omdat de "verdachte periode " heel waarschijnlijk vanaf 1/1/2025 zal veranderen naar 5 jaar in plaats van nu 3 jaar nog in 2024. Mijn vraag is nu de volgende: Wat gebeurt er bij voor overlijden van mijn dochter vooraleer de Notariële akte verleden word? Het geld dat ik aan mijn dochter geschonken heb moet onbedingt direkt terug komen naar mij want ik heb dat nodig om het appartement te betalen. Het zal dan wel geen gesplitste aankoop worden en hopelijk gebeurt dit niet maar men moet op alles voorbereid zijn! Bij overlijden worden alle rekeningen geblokkeerd en zou men niet meer aan dat geld kunnen? Ook al heb ik volmacht op die rekeningen. Wachten op de acte van erfopvolging is geen optie gezien dit maanden kan duren en dat geld wel direct ter beschikking moet zijn voor de aankoop. Kan dat geld bij vooroverlijden dan toch direct vrijgegeven worden en terug op mijn rekening komen? Wat zijn hier de mogelijkheden voor

basejumper

#2 , 20 nov 2024 19:56

Beste

U kan bij de bankgift perfect een beding van terugkeer laten toevoegen waardoor bij vooroverlijden begunstigde de bankgift terug naar u komt. https://www.finfactor.be/nl/nieuws/opge ... terugkeren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

frans3090
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2024 09:59

@ basjumper, ja dat weet ik en staat ook zo in mijn mail, mijn vraag is wat en wanneer doet de bank , want alles is geblokkeerd en kan lang duren vooraleer akte van erfopvolging er is en zonder dat geeft de bank niets vrij. En probleem is dat je misschien op dat moment wel dat geld nodig hebt om appartement te betalen; Hoe dit op te lossen op korte termijn. Gaat de bank akkoord met voorleggen van Niet GEREGISTREERD EN NIET NOTARIEEL Pacte adjoint?

Reclame

basejumper

#4 , 21 nov 2024 18:41

Tijdens die periode zal dat geld niet vrij gegeven worden. Lang hoeft dat niet te zijn. Een erfrechtverklaring of akte van bekendheid kan er binnen de paar dagen zijn.
Maar er is een groter probleem dan de terugkeer van die gelden. Op dat moment treden de erfgenamen van uw dochter in haar rechten en plichten. Als zij de compromis aankoop vruchtgebruik tekende dat zullen haar erfgenamen dat vruchtgebruik moeten kopen. Als zij minderjarige kinderen heeft is er ook een tussenkomst vrederechter... Anderzijds is er een gratis overlijdensverzekering na ondertekening compromis maar dit dekt enkel overlijden door ongeval. Dus best toch met de notaris bekijken. Want ook al kan u de schenking terugvorderen, de erfgenamen (partner en kinderen?) zijn gehouden de koopovereenkomst uit te voeren. indien dochter niet getrouwd en u heeft geen andere kinderen dan zijn de ouders beiden erfgenaam dus is de koopverplichting enkel voor u geldig. Maar een mogelijke oplossing bestaat ook wel in het aan gaan van een schenkingsverzekering. Hierna een voorbeeld van AG. In praktijk kan u dit risico dus best vermijden door zo kort mogelijk tegen de aankoopakte de bankgit te doen en gelijktijdig een schenkingsverzekering te nemen. dat kost doorgaans tussen de 100 en 300 euro en dekt de successierechten die er in het slechtste geval verschuldigd zouden zijn bij overlijden in de verdachte periode.https://www.aginsurance.be/Retail/nl/sp ... nking.aspx
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”