Overzicht van mijn situatie: Leefloon, domicilieproblemen en studeren op HoGent

Ryonair
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Overzicht van mijn situatie: Leefloon, domicilieproblemen en studeren op HoGent

#1 , 20 nov 2024 00:26

Situatieschets

Ik bevind me in een complexe situatie die mijn persoonlijke, financiële en academische stabiliteit beïnvloedt. Hieronder beschrijf ik in detail mijn situatie:

1. Geen domicilie door conflict thuis

• Ik ben door familiale problemen uit huis gezet en sta niet langer ingeschreven op het domicilieadres van mijn ouders.

• Dit heeft geleid tot juridische en praktische problemen, zoals het ontbreken van een officieel adres voor mijn identiteitskaart en administratieve zaken.

• Mijn ouders hebben bovendien mijn adres laten schrappen bij de gemeente, waardoor ik officieel geen vaste verblijfplaats meer heb.

2. Tijdelijke oplossing: Leefloon en een kot via HoGent

• Dankzij hulp van een medewerker van HoGent heb ik een kot gekregen via de studentenvoorzieningen. Dit werd toegewezen om dakloosheid te voorkomen.

• Ik ontvang een leefloon via het OCMW, wat mij helpt om in mijn basisbehoeften te voorzien en mijn studies voort te zetten.

• Mijn kotcontract vermeldt echter expliciet dat dit adres niet kan worden gebruikt als hoofdverblijfplaats of voor inschrijving in het bevolkingsregister.

3. Domicilie en de beperkingen

• Omdat ik geen domicilie heb, bots ik op administratieve barrières:
• Ik kan mijn identiteitskaart niet vernieuwen.
• Officiële correspondentie en aanvragen, zoals studietoelagen of verzekeringen, worden bemoeilijkt.
• Burgerzaken Gent biedt de mogelijkheid om mijn kotadres als domicilie te registreren, ondanks de contractuele beperking. Dit kan echter tot problemen leiden:
• Als mijn kotbaas ontdekt dat ik mijn kot als domicilie heb gebruikt, kan dit worden beschouwd als een schending van het contract. Dit zou kunnen betekenen dat ik mijn kot volgend jaar verlies.
• Tegelijkertijd is er geen alternatief, omdat ik geen ander adres heb om mij in te schrijven.

4. Hulp en beperkingen vanuit het OCMW

• Het OCMW heeft geweigerd om mij een referentieadres toe te kennen, omdat zij vinden dat ik mij moet inschrijven in Gent, waar ik feitelijk verblijf.
• Een referentieadres zou mijn administratieve problemen tijdelijk oplossen zonder het risico dat mijn kotbaas mij volgend jaar weigert.

Zijn er mogelijkheden om het domicilieprobleem op te lossen?

LeenW

#2 , 20 nov 2024 08:00

In principe gaat u zich toch op dat kot moeten domiciliëren. Dat is contractbreuk, maar de wet gaat voor op een contract. Intussen kan u naar een nieuw kot zoeken waar domicilie wel kan.

LennieK

#3 , 20 nov 2024 09:49

Naar welk OCMW bent u gestapt? Dat van Gent?

Reclame

KJ86

#4 , 20 nov 2024 11:44

Ik zou toch doorbomen op dat referentieadres voor deze tijdelijk situatie te overbruggen, de zoektocht naar een studio waar domicilie mogelijk is. Als je het advies van LeenW volgt, bega je een stedenbouwkundige overtreding. Dat is een bevoegdheid van departement omgeving, die hun bestuurlijke boetes zijn om van achterover te vallen.

LeenW

#5 , 20 nov 2024 11:50

Ik zou toch doorbomen op dat referentieadres voor deze tijdelijk situatie te overbruggen, de zoektocht naar een studio waar domicilie mogelijk is. Als je het advies van LeenW volgt, bega je een stedenbouwkundige overtreding. Dat is een bevoegdheid van departement omgeving, die hun bestuurlijke boetes zijn om van achterover te vallen.
Allereerst is dat geen advies, dat is de wet. TS moet zich daar domiciliëren als dat zijn enige verblijfplaats is.

Ten tweede, er is geen sprake van een stedenbouwkundige overtreding. TS heeft het over een contractuele overtreding, dat kan evengoed zijn omdat de verhuurder geen gezever met deurwaarders wil, omwille van een fiscale reden, etc.

Ten derde, een referentieadres kan niet voor wie een vaste verblijfplaats heeft. Zie https://www.vlaanderen.be/referentieadres

Franciscus

#6 , 20 nov 2024 13:09

Hij kan inderdaad door het OCMW van zijn vroegere woonplaats waar de ouders hem geschrapt hebben geen referentieadres krijgen.
Ouders hebben wel onderhoudsplicht die kan afgedwongen worden.
Op het ogenblik dat betrokkene ingeschreven is op zijn kotadres valt hij onder OCMW van Gent.
Laat u bijstaan door de sociale dienst van HOGent.

Marcus Aurelius

#7 , 20 nov 2024 15:19

T.S. U kan zich best in eerste instantie wenden tot het OCMW van de gemeente waar uw ouders wonen en waar u was ingeschreven voor u op kot ging. U heeft er alle belang bij om u zo spoedig mogelijk in orde te stellen met uw administratieve situatie en dit om u in orde te stellen met uw sociale zekerheid en de afgeleide rechten. Een cruciale vraag in dit hele verhaal is of de gemeente waar u gedomicieerd was bij uw ouders de juiste procedure heeft gevolgd. Anderzijds dient u gedomicileerd te worden waar u permanent verblijft, waar de belangen van uw dagelijksleven gevestigd zijn. Tenslotte raad ik u aan om ook contact op te nemen met de studentendienst verbonden aan uw school/ het CAW en zoals eerder vermeld het ocmw én/of hun juridische dienst.

Het referentieadres voor daklozen wordt geregeld in artikel 1, §2, van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten, en in artikel 20, §3, van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

Deze bepalingen werden in het verleden reeds verduidelijkt in drie omzendbrieven, namelijk:
• Omzendbrief van 21 maart 1997: Instelling van de mogelijkheid voor daklozen om een referentieadres bij het OCMW te krijgen;
• Omzendbrief van 27 juli 1998: Referentieadres voor daklozen: meer info
• Omzendbrief van 4 oktober 2006: Daklozen - bevoegd OCMW - referentieadres - inschrijving en meer inlichtingen als aanvulling op de omzendbrief van 21 maart 1997; schrapping van een inschrijving.

In de algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkingsregisters wordt ook uitleg gegeven over het referentieadres voor daklozen bij het OCMW.
In de praktijk is evenwel gebleken dat de bovenvermelde bepalingen en omzendbrieven soms verschillend geïnterpreteerd worden door de gemeenten en de OCMW's.
In dat opzicht wilden de POD Maatschappelijke Integratie en de FOD Binnenlandse Zaken de bestaande regels verduidelijken in een gecoördineerde en geactualiseerde omzendbrief.

Deze omzendbrief sluit ook aan bij een globaal beleid ter bestrijding van dakloosheid, zoals bepaald in het vierde Federaal Plan Armoedebestrijding.
Als bijlage vindt u de ministeriële omzendbrief van 30 juni 2023 betreffende de coördinatie en de actualisering van de richtlijnen betreffende het referentieadres voor daklozen.

Deze omzendbrief kan eveneens worden geraadpleegd op onze website: www.ibz.rrn.fgov.be ("Bevolking" – "Reglementering" – "Omzendbrieven"). De algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkingsregisters werden eveneens aangepast.

zeker lezen: https://www.parentia.be/nl/gezinsadmini ... iekenfonds
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”