Hallo
Ik zit momenteel in een scheiding en mijn ex partner koopt de voormalige woning in.
Ik moest dus een nieuwe woning aankopen en heb dit ook gedaan. De uiterste akte datum voor de nieuwe woning is begin februari en als deze niet op tijd kan doorgaan verlies ik sowieso het betaalde voorschot van 10 procent?
De griffie vertelde mij dat de zaak onderlinge overeenkomst pas op de rol gepland staat voor eind december, waarna nog een beroepstermijn van één maand aan gekoppeld is. Dan zijn we eind januari en dan moet dit nog overgeschreven worden bij de gemeente. Begin februari is dus zo goed als onmogelijk nog haalbaar.
Kan ik gezien de situatie ergens een verzoek aanvragen om de zaak te laten verplaatsen naar een vroegere datum?
Op de compromis is een opschortende voorwaarde van 21 dagen gesteld en ik weet dat deze 21 dagen dus opgeschoven worden voor de betaling van de registratierechten dus dat is in principe geen probleem, maar zijn deze 21 dagen ook van toepassing om de uiterste aktedatum te laten doorgaan en de schadevergoeding van 10 procent te kunnen eisen door de verkopers?
Ik heb ook gelezen dat de beroepstermijn van één maand kan berust worden en de echtscheiding dan onmiddellijk kan overgeschreven worden naar de gemeente, maar meestal van Nederlandse websites. Is dit in België ook mogelijk?
Alvast bedankt!