Als achtergrond:
De huurder had aanvankelijk een contract dat geregistreerd is samen met zijn vriendin, maar deze vertrok na enkele maanden waarop we via een nieuw contract hadden afgesproken dat hij als enige huurder zou instaan.
Deze is nooit geregistreerd.
Ik kwam er dit jaar achter dat de huurder 6 maanden huurachterstand gespreid over twee jaar had, had dit zelf niet goed opgevolgd.
Na contact gaf de huurder aan te vertrekken binnen 3 maanden en dat hij de huurachterstand in stukken zou terugbetalen, met vermindering van huurwaarborg. Ik heb nooit geantwoord op deze mail.
In de mail beloofde de huurder om nieuwe bewoners te zoeken, dus heb ik me er niet mee bemoeid.
Enkele dagen voor de eigenlijke uittrede ontvang ik een aangetekende zending met opzeg één maand later dan ervoor - met vermelding dat hij weet dat het contract niet is geregistreerd. Ondertussen heeft hij dus ook geen nieuwe huurder gevonden terwijl hij dit had beloofd, kan ik hem alsnog schade aanrekenen hiervoor? Ik heb het niet zelf opgevolgd aangezien hij beloofde het te regelen.
Omdat ik momenteel in Zwitserland ben en niet wou terugkomen, heb ik aan mijn zus gevraagd om de sleutels aan te nemen.
De woning was in erbarmelijke staat, en er lagen nog spullen. Zij heeft me toen gecontacteerd en we hebben telefonisch afgesproken dat de huurder nog een 750 euro extra zou betalen. Hierbij is er ook een document opgemaakt waarin er staat "we komen overeen tot een betaling van 750 euro aangezien het appartement in slechte staat is en de waarborg voor de laatste huurachterstand wordt gebruikt."
Nu besefte ik echter nadien dat de schade gigantisch is, en ik zeker 3-4 maanden niet zal kunnen verhuren wegens werken. De kosten lopen hoger op dan gedacht en er zijn nog meerdere gebreken gevonden.
Ik stuurde dus een AS met vraag om nog een extra 800 euro bovenop het al reeds betaalde bedrag te betalen, met juridische vervolging indien niet nagekomen. Ben gewillig om het in stukken te ontvangen.
Vandaag krijg ik antwoord van de huurder : "er is al een bedrag overeengekomen en zelfs de vrederechter zal je niet meer geven!"
Klopt dit? Kan ik hem alsnog vervolgen?
Bij voorbaat dank.