Gsm aan Rood licht.

Evenepoel
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gsm aan Rood licht.

#1 , 12 nov 2024 18:31

Beste,
Deze avond stond ik voor een rood licht aan te schuiven.
Ik nam men gsm die in de middenconsole lag om wat muziek op te zetten.
Na wat zoeken leg ik mijn gsm terug maar zie ik dat er ondertussen een politiecombi naast me staat.
We hebben even oogcontact gemaakt maar verder niets. Toen het licht op groen sprong gingen we elk onze eigen weg.
Mijn vraag is nu kan ik op basis van dit gsm gebruik een boete of zelfs een rijverbod krijgen ? Ook al ben ik niet staande gehouden. En ze geen informatie over me hebben ( buiten eventueel een nummerplaat)?
Bedankt!

Ps: ik weet dat dit in theorie verboden is :)

LeenW

#2 , 12 nov 2024 18:41

De politie hoeft u niet staande te houden. Via nummerplaat kan men eenvoudig de boete naar de eigenaar sturen.

Evenepoel
Topic Starter

#3 , 12 nov 2024 18:44

Alsook een rijverbod of politie rechtbank?

Reclame

LeenW

#4 , 12 nov 2024 18:49

Meestal enkel een boete, maar het is zeker mogelijk. Zie bv. https://www.om-mp.be/nl/artikel/persber ... wegens-gsm

Issued

#5 , 13 nov 2024 14:57

In Limburg onmiddellijke intrekking voor 8 dagen dacht ik.
In Antwerpen onmiddellijke intrekking voor 15 dagen maar enkel tijdens actie weken.
Parket zegt vaak wel enkel intrekking bij aan voertuig in beweging en dus niet bij rood licht. Dan is het enkel een boete.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#6 , 14 nov 2024 17:04

Alsook een rijverbod of politie rechtbank?
Allemaal mogelijk ...

lohabra

#7 , 16 nov 2024 12:46

Beste,
Deze avond stond ik voor een rood licht aan te schuiven.
Ik nam men gsm die in de middenconsole lag om wat muziek op te zetten.
Wat dus verboden is.
Ook als je gestopt bent voor het rode verkeerslicht.
Na wat zoeken leg ik mijn gsm terug maar zie ik dat er ondertussen een politiecombi naast me staat.
Aie.
We weten het niet met zekerheid, maar de kans is euh ... zeker niet onbestaande dat zij de overtreding wel degelijk vastgesteld hebben.
Afwachten of u nieuws krijgt, is voorlopig echter het enige wat u kan doen.
We hebben even oogcontact gemaakt maar verder niets.
De verbalisanten kunnen perfect uw nummerplaat en automerk genoteerd hebben.
Ze weten verder perfect waar en wanneer zij iets vastgesteld hebben.
Afwachten dus of ze daarmee aan de slag gegaan zijn of niet.
Toen het licht op groen sprong gingen we elk onze eigen weg.
U bent dus niet ter plaatse geïdentificeerd, maar dat betekent daarom nog niet noodzakelijk dat zij géén vaststelling van de inbreuk gedaan hebben.
Niemand hier, heeft een glazen bol.
Afwachten ...
Mijn vraag is nu kan ik op basis van dit gsm gebruik een boete of zelfs een rijverbod krijgen ?
Zij kunnen de overtreding inderdaad vastgesteld hebben.

Dit betreft een overtreding van de derde graad. Als er een vaststelling gedaan is, dan zal het parket beslissen welk gevolg men eraan geeft. In het beste geval voor u, volgt er een onmiddellijke inning van 174 euro. Met daarbovenop nog de administratiekosten. Nu een kleine 10 euro, dacht ik. Mocht u post krijgen, gevolgd door een tweede schrijven ... zou ik u aanraden om gewoon netjes en tijdig te betalen. Want in dat geval, bent u er dan in principe vanaf.

Mààr, het parket kan evengoed beslissen om u te dagvaarden voor de politierechtbank. De politierechter zal dan wikken en wegen, en de strafmaat bepalen.
Maar dan komen er nog oa gerechtskosten etc bovenop. En ja, daar kàn inderdaad een verval uitgesproken worden. En mogelijks zelfs met een daaraan gekoppeld herstelexamen om uw rijbewijs weer terug te kunnen krijgen. Bijvoorbeeld opnieuw slagen in het theorie-examen, of het praktijkexamen. Of beide. En nee, politierechters leggen dat niet énkel op aan beroepschauffeurs of aan beginnende bestuurders. Werkzaam in de sector van examencentra, kan ik u garanderen dat elk examencentrum véél dossiers heeft van veroordeelden wegens gsm-gebruik.

Oh, en ook al bent u niet er plaatse geïdentificeerd. Indien binnen de 14 dagen verzonden, blijft een PV omgekeerde bewijswaarde hebben, tot bewijs van uwentwege van het tegendeel.
Ook al ben ik niet staande gehouden.
Dat hoeft ook niet.
En ze geen informatie over me hebben ( buiten eventueel een nummerplaat)? Bedankt!
Daar kunnen ze nochtans genoeg informatie mee hebben.

Artikel 67bis
Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, wordt vermoed dat deze is begaan door de houder van de kentekenplaat van het voertuig.

De houder van de kentekenplaat kan dit vermoeden weerleggen door met elk middel te bewijzen dat hij niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten. In dat geval is hij ertoe gehouden om de identiteit van de onmiskenbare bestuurder kenbaar te maken, behalve wanneer hij diefstal, fraude of overmacht kan bewijzen.

De kennisgeving van de identiteit van de bestuurder dient te gebeuren binnen een termijn van vijftien dagen te rekenen vanaf de dag waarop de houder van de kentekenplaat kan bewijzen dat hij niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten.

De Koning kan de formaliteiten bepalen die gevolgd dienen te worden bij het weerleggen van het vermoeden en de overmaking van de identiteit.

De politierechtbank van de plaats waar de overtreding, bedoeld in het eerste lid, is gepleegd, is bevoegd.

Artikel 67ter
Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een rechtspersoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, zijn de rechtspersoon of de natuurlijke persoon die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigt, ertoe gehouden de identiteit van de onmiskenbare bestuurder op het ogenblik van de feiten mee te delen of, indien zij die niet kennen, de identiteit van de persoon die verantwoordelijk is voor het voertuig, behalve wanneer zij diefstal, fraude of overmacht kunnen bewijzen.

De mededeling moet gebeuren binnen een termijn van vijftien dagen te rekenen vanaf de datum waarop de vraag om inlichtingen werd verstuurd. De Koning kan de formaliteiten bepalen die gevolgd dienen te worden bij de overmaking van de identiteit.

Indien de persoon die verantwoordelijk is voor het voertuig niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten moet hij eveneens, op de wijze hierboven vermeld, de identiteit van de onmiskenbare bestuurder meedelen.

De rechtspersoon of de natuurlijke persoon die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigt als houder van de kentekenplaat of als houder van het voertuig, zijn ertoe gehouden de nodige maatregelen te nemen om aan deze verplichting te voldoen.

De politierechtbank van de plaats waar de overtreding werd gepleegd die aanleiding heeft gegeven tot de toepassing van dit artikel, is bevoegd.

Wanneer de overtreding evenwel werd begaan met een motorvoertuig ingeschreven op naam van een rechtspersoon die de gebruikelijke bestuurder in de Kruispuntbank Voertuigen heeft laten registreren, wordt de gebruikelijke bestuurder gelijkgesteld met de houder van de kentekenplaat en is artikel 67bis van toepassing.

Eenvoudig uitgelegd.

Als de auto op uw naam (particulier) ingeschreven is, vermoedt men sowieso dat u degene was die de inbreuk begaan heeft.

Stel nu, in een ander voorbeeldje. 't Was uw zoon met uw auto, en men heeft de zoon niet ter plaatse geïdentificeerd. Dan vermoedt men sowieso, dat u degene was, die de inbreuk begaan heeft. U kàn dan bewijzen, dat u het niet was, maar wel uw zoon.

En, als de auto ingeschreven staat op naam van een rechtspersoon ... dan MOET u zelfs bekendmaken wie de bestuurder was. Ook als u het bvb zélf was als zaakvoerder van bvb uw éénmans-bedrijf. Zelfs als u de boete gewoon netjes en tijdig betaalt, bent u strafbaar als dat nalaat.
Ps: ik weet dat dit in theorie verboden is :)
Nee, het IS gewoonweg verboden.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”