Kan ik tijdens de lokale verkiezingen enkel het gemeentelijk stembiljet aannemen en het provinciale weigeren? (Zodat ze ook geen blanco stem wordt gegeven)?
Nee, dit kan niet volgens mij niet. Bij elektronische stembureaus krijg je immers maar 1 kaart. Na je eerste stem krijg je die kaart enkel terug door op de blanco knop te drukken.
In dat geval snap ik het nog ergens, maar is het ook zinloos aangezien de wetgeving rond opkomstplicht zeer waarschijnlijk herbekeken gaat worden voor 2030.
Het gaat eerder om de resultaten aan te vechten van de verkiezingen. We stemden op papier en er zijn veel minder stembiljetten voor de provinciale dan voor de gemeentelijke geteld.
Daarom de vraag, is dat wettelijk mogelijk om een stembiljet te weigeren?
Bij stemmen op papier dient de voorzitter van het stembureau voor het openen van het bureau alle stembiljetten laten tellen door de aanwezige opgeroepenen.
Het aantal afgegeven biljetten dat over blijft moet hetzelfde zijn. Dat moet in verslag stemopnemingsbureau staan.
Ik denk niet dat men het aantal stemmen telt die in de teldozen gaan dus kiezers kunnen met een stembiljet buiten gaan.
1. Resultaten aanvechten.
Kan enkel door rechtstreeks betrokkenen (lees: kandidaten).
2. Welke categorie stembiljetten wordt er vergeleken?
Neergelegde stemmen (geldig + blanco/ongeldig)
of
enkel de geldige stemmen?
Er is beduidend meer blanco gestemd voor de provinciale dan voor de gemeenteraadsverkiezingen.
3. Verschil in kiesgerechtigden
Provincieraadsverkiezing: enkel personen met Belgische nationaliteit
Gemeenteraadsverkiezing: personen met Belgische nationaliteit + geregistreerde niet-Belgische kiezers.
4. De kieswetgeving laat niet toe om het stembiljet van één verkiezing te weigeren.
Zie de "Onderrichtingen voor de kiezers" op de achterkant van de uitnodigingsbrief.
Het gaat eerder om de resultaten aan te vechten van de verkiezingen. We stemden op papier en er zijn veel minder stembiljetten voor de provinciale dan voor de gemeentelijke geteld.
Omdat er minder mensen voor de provincies mocht stemmen ...
Men kent toch het (verschillende) aantal stemgerechtigden voor beide verkiezingen ?