wie zijn erfgenamen

succes-sie
Topic Starter

wie zijn erfgenamen

#1 , 11 nov 2024 09:26

Situatie is als volgt : Zoon komt te overlijden. Hij is ongehuwd, niet samenwonendend en heeft geen kinderen.
Beide ouders zijn nog in leven.
Hij heeft één zus, welke zus twee kinderen heeft.
De overleden zoon heeft een testament gemaakt waarin hij heeft bepaald dat zijn zus geen aandeel bekomt in zijn nalatenschap. Er is wel geen plaatsvervulling voorzien voor de kinderen van zijn zus.
Nu is de vraag, klopt mijn redenering : beide ouders bekomen 1/4de VE in de nalatenschap en de kinderen van zijn zus bekomen ook 1/4de (omdat ze toevallig ook de dichtste familieden zijn, ondanks dat er geen plaatsvervulling mogelijk is ingevolge het testament) ?
Alvast bedankt

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 nov 2024 10:18

Er is wel geen plaatsvervulling voorzien voor de kinderen van zijn zus.
Wat is ‘wel geen’ voorzien? U bedoelt dat er niets over instaat?

succes-sie
Topic Starter

#3 , 11 nov 2024 11:31

Idd. Er staat niets in het testament omtrent de plaatsvervulling. Mvg

Reclame

basejumper

#4 , 11 nov 2024 12:32

Te onderzoeken. Maar volgens mij kan er geen sprake zijn van plaatsvervulling. Primo kan je maar ‘de plaats vervullen’ van iemand die normaal erfgerechtigd was. Secundo volgens mij enkel wanneer die erfgerechtigde overleden is. Gezien zus geen reservatsir erfgenaam is en testamentair onterfd lijkt het me onwaarschijnlijk dat haar kinderen iets krijgen. De facto treden zij louter in de plaats van een niet erfgerechtigd persoon. Mijn inziens zal alles naar de ouders gaan. En wanneer die overlijden komt het toch terug bij de onterfde dochter.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A

#5 , 11 nov 2024 14:11

Basejumper, dit was ook mijn eerste idee maar ik vond wel degelijk als mogelijke reden voor plaatsvervulling onterving.

Weliswaar in een Nederlands artikel, maar ik lees nergens dat het in België niet zou kunnen.

Specifieke situatie waarvoor ik aanraad de notaris te raadplegen.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#6 , 11 nov 2024 17:22

Specifieke situatie waarvoor ik aanraad de notaris te raadplegen.
Nalatenschap met testament
Verplicht via notaris ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”