Hallo allemaal
Meer als 30 jaar geleden heeft mijn vader het huis van zijn moeder overgekocht maar in de akte laten vermelden dat zijn moeder recht van inwoon heeft, dit staat er in de akte:
8. De koper is gebonden de huurovereenkomsten die wettig zou kunnen bestaan te handhaven.
9. Alle kosten rechten en erelonen van deze akte zijn ten laste van de koper.
De heer [naam], voornoemd, verklaart bij deze kosteloos recht van inwoon te geven in het hierboven beschreven woonhuis zoals volgt: één kamer beneden, één kamer boven en verder het gemeenschappelijk gebruik van keuken, gang en W.C., dit ten persoonlijke titel aan zijn moeder mevrouw [naam], zonder beroep, geboren te…. op …en wonende te [plaats]. Dit haar leven gedurende.
Is hier verder tussengekomen: mevrouw [naam] voornoemd, die verklaart het recht van inwoon te aanvaarden van artikel tweehonderd en drie.
Sinds mijn geboorte , 30 jaar geleden is de verstandhouding enorm verslechterd en heeft mijn pa besloten om een ander huis te kopen. De moeder van mijn vader woont nog altijd in het oorspronkelijke huis.
Meer als 30 jaar zijn verstreken helemaal geen contact met mevrouw en ook geen sleutels van het huis. Dus besloot ik om eens te horen achter de sleutels van het huis omdat wij naar de staat van de woning of dergelijke willen kijken. Al 2 brieven gestuurd, antwoord van mevrouw haar advocaat gekregen dat zij geen sleutels hoeft te overhandigen en dat wij haar cliënte met rust moeten laten. Maar dan vraag ik mij af , dit is toch het huis van mijn vader ?
Kan mevrouw zomaar weigeren om sleutels van het huis te overhandigen aan ons? Wordt deze overeenkomst dan ook niet nietig verklaard als zij blijft weigeren om sleutels te overhandigen?
Mvg