Vorige eigenaar had geen energiecontract

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
OswaldOtte
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vorige eigenaar had geen energiecontract

#1 , 05 nov 2024 18:14

Op 16/10/2024 heb ik sleutels appartement ontvangen en heb ik energieovernamedocument ingevuld met vorige eigenaar. Na aanvraag contract gas en elektriciteit bij Engie heb ik na een week te horen gekregen via telefoon dat Engie wil starten op 01/06/2024. Zij willen 16/10/2024 niet aanvaarden. Volgens hun was er tussen 01/06/2024 tot 16/10/2024 geen contract.
Ik vermoed dat de huurder vertrokken is eind mei en de eigenaar dan geen contract heeft genomen voor de maanden dat het leeg stond.
Wat moet ik nu doen? De persoon van Engie die me hiervoor belde, zou contact opnemen met de vorige eigenaar, maar dat is waarschijnlijk niet gebeurd. Want na een week zag ik dat mijn contract geannuleerd was en er niks was geregeld. De persoon van de chat die ik daarna te pakken kreeg, zou een nieuw contract regelen nadat ik hem energieovernamedocument bezorgde, maar een week later was een 2e contract ook geannuleerd. Nu weer iemand anders te pakken gekregen bij Engie en die gaat het regelen. Als ik na 6 weken niks gehoord heb, moet ik maar eens terug bellen... Ik ga dus geen 6 weken wachten terwijl zij mogelijk niks doen. Ik heb intussen een mail naar Fluvius gestuurd, alsook naar de vorige eigenaar.

Help!

CityBird

#2 , 05 nov 2024 19:56

Begindatum die op jouw overnamedocument staat telt. Dat de vorige bewoner achterstand heeft is niet jouw probleem. Truc van energieleveranciers die vaker voorkomt omdat het uiteraard makkelijker is om dat geld bij jou te halen dan bij die vorige huurder.

Been stijf houden niet toegeven. Als ze toch een factuur sturen, protesteren en vragen naar correcte aanrekening.

GB2702

#3 , 06 nov 2024 07:57

Eerste vraag: Huurt u of hebt u het pand gekocht?

2de vraag: was het vorige contract, dus tot 31/05/2024 ook bij Engie? U moet immers niet bij dezelfde energieleverancier gaan als de vorige. via de vreg test kan u zien welke de voordeligste is. Waar haalt Engie vandaan dat er geen contract was tussen 01/06/2024 en 15/10/2024.

3de vraag/ opmerking: u hebt het overnamedocument samen met de vorige eigenaar ingevuld welke leverancier heeft hij daar ingevuld? neem anders is contact op met die leverancier en vraag daar is of er een contract is/was voor uw meters ze zouden dit normaal kunnen zeggen zonder dat ze persoonlijke gegevens moeten doorgeven. Als ze daar zeggen dat er een lopend contract is voor uw meters dan kan u eventueel opteren om bij die leverancier een contract af te sluiten.

Wat kan u ook doen:

- Als u huurt neem dan asap contact op met een andere energieleverancier en zeg daar dat u vanaf 16/10/2024 de nieuwe huurder bent van het contract en zeg dan dat u het overnamedocument met het huurcontract wil bezorgen zodat ze het contract op 16/10/2024 kunnen laten starten. De periode tussen de vorige huurder en u is voor de eigenaar van het appartement, deze had bij vertrek vorige huurder de meters moeten overnemen. Het is raar dat de meters zelfs niet afgesloten werden als er geen contract was.

- Als u de nieuwe eigenaar bent dan doet u eigenlijk hetzelfde maar kan u de aankoopakte bezorgen. De periode dat het pand dan "leegstond" tussen 01/06/2024 - 15/10/2024, de vorige huurder en u, is dan voor de vorige eigenaar.

Zeker niet aanvaarden dat ze het contract vanaf 01/06/2024 willen laten starten, u was immers geen eigenaar of bewoner tussen 01/06/24 en 15/10/2024

Reclame

LennieK

#4 , 06 nov 2024 09:39

Dan zou ik eerlijk gezegd ook eens een andere leverancier proberen. U heeft immers een getekend energieovernamedocument met de meterstanden, dus ze mogen u niet zomaar afschepen

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#5 , 06 nov 2024 12:49

Nu weer iemand anders te pakken gekregen bij Engie en die gaat het regelen.
Denk er aan dat als je naar een andere leverancier gaat, en deze persoon bij Engie regelt het ondertussen effectief wél, dat je dan weer problemen hebt ...

LennieK

#6 , 08 nov 2024 09:16

Dat kan je wellicht al een stukje voorkomen door contact op te nemen met de netbeheerder (bv Fluvius) en hen al laten weten bij wie je effectief klant wenst te worden en vanaf wanneer.

Terug naar “Stel een vraag”