Wegens relationele problemen hebben mijn partner en ikzelf het plan opgevat om een time-out te voorzien: één van ons zou in de gezinswoning blijven wonen, de andere zou tijdelijk intrekken in onze 2e woning (vlakbij de gezinswoning). Deze woning verhuren we tot op heden maar komt binnenkort vrij. We denken aan een time-out van een 4 à 6-tal maanden. We zijn wettelijk samenwonend en hebben geen kinderen.
Omdat we nog niet weten in welke richting onze relatie zal evolueren en er een goed onderling contact is, willen we tijdens de time-out zo veel mogelijk (administratief) ongewijzigd laten: domicilie-adres behouden, gemeenschappelijke bankrekeningen gebruiken zoals we dat op heden doen, idem met het afbetalen van leningen, andere vaste kosten, gebruik van de voertuigen, ...
Vragen hierbij:
- Wettelijk samenwonend: Ik vond reeds terug dat er geen samenwoningsplicht is voor wettelijk samenwonenden dus enkele maanden feitelijk apart wonen lijkt me geen probleem?
- Domicilie: kunnen we beide gedomicilieerd blijven op de gezinswoning?
- Brandverzekering (AG Insurance): de 2e woning is door ons als eigenaar verzekerd met een brandpolis, (enkel gebouw - geen inboedel). Is de partner die daar tijdelijk gaat wonen gedekt met deze verzekering? Het zou makkelijk zijn mochten we de bank niet op de hoogte moeten brengen van deze time-out (alles bij 1 bank: rekeningen/leningen/verzekeringen).
- Familiale verzekering (AG Insurance): blijft de partner die de 2e woning zal bewonen, gedekt onder onze huidige familiale verzekering?
- Leegstand: krijgen we problemen omwille van leegstand voor een dergelijk korte periode?
- Provincie- en gemeentebelasting: zullen we 2 x belast worden?
- Zijn er nog andere (administratieve) zaken die ik hierboven vergeten ben en die wel degelijk aangepast moeten worden?
Alvast bedankt voor eventuele reacties!