Huwelijksquotiënt: wanneer opzeggen?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Kevlar
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huwelijksquotiënt: wanneer opzeggen?

#1 , 03 nov 2024 20:18

Wij genieten reeds enkele jaren van het huwelijksquotiënt omdat mijn vrouw deeltijds werkt. Dit jaar zal zij echter waarschijnlijk nét de limiet van 13.000 EUR overschrijden zodat het huwelijksquotiënt niet meer van tel is. Mijn vragen zijn:

- Wanneer moet ik in ons geval aan mijn werkgever doorgeven om het huwelijksquotiënt op mijn loonbrief te laten vallen? Wij willen uiteraard vermijden dat we bij onze volgende belastingbrief voor verrassingen komen te staan.

- Wat moeten we doen, in het geval dat we ons huwelijksquotiënt dit jaar nog opzeggen, als mijn echtgenote volgend jaar niet boven de limiet gaat? Kunnen we best begin 2025 het huwelijksquotiënt weer laten ingaan en afwachten?

Vriendelijk bedankt voor de hulp!

wanton

#2 , 04 nov 2024 11:03

Voor inkomsten 2024 heeft het geen zin meer om iets te laten wijzigen.
Vanaf 1 januari zou ik aan de werkgever meedelen dat uw echtgenote eigen inkomsten heeft. En het zo laten!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Kevlar
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 nov 2024 13:17

Voor inkomsten 2024 heeft het geen zin meer om iets te laten wijzigen.
Vanaf 1 januari zou ik aan de werkgever meedelen dat uw echtgenote eigen inkomsten heeft. En het zo laten!
Je bedoelt dat de belastingen die we zullen moeten betalen op het bedrag dat (eventueel) de limiet zal 13000 EUR zal overschrijden in 2024, verwaarloosbaar klein zullen zijn? Of hoe werkt dit juist?

En is het voor 2025 niet beter om gewoon niets te zeggen tegen de werkgever en te wachten tot mijn vrouw aan de limiet zit (of tenminste haar werkstatus veranderd)?

Ik probeer het systeem maar te begrijpen, want uiteraard willen we ook geen volledig jaar het huwelijksquotiënt missen als we toch aan de normen hiervoor voldoen (zoals de voorbije 3 jaar het geval was). Het feit dat we op het randje zitten maakt het wat ingewikkelder.

Bedankt!

Reclame

basejumper

#4 , 04 nov 2024 17:50

Het huwelijksquotient houdt in dat een bedrag fictief aan uw echtgenote wordt toegekend. Het verdwijnt dus uit uw hoogste schijf en komt theoretisch bij uw echtgenote in de laagste schijf. Als er andere inkomsten zijn zal de fiscus in de berekening een correctie doorvoeren. En gezien u te weinig voorheffing betaalde zal de afrekening dat compenseren en dus hoger zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Stel een vraag”