Raam buren geeft uitzicht op mijn tuin en ramen van mijn leefruimtes en eetkamer

Tornaduc
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Raam buren geeft uitzicht op mijn tuin en ramen van mijn leefruimtes en eetkamer

#1 , 02 nov 2024 14:42

Het raam van het bureel van de buurman op de 1ste verdieping en nog een ander raam op de gang, dat niet afgeschermd is of geblindeerd (geen gordijnen of een folie) geeft uitzicht op mijn tuin en hij kan binnenkijken door mijn schuifraam en het raam van de eetkamer. Bij mij hangen er weliswaar witte rolgordijntjes die het licht nog binnenlaten. Echter als binnen het licht aan is heeft hij nog steeds inkijk. De buurman zit dagelijks, s’avonds na het werk en in het weekend, achter zijn bureel zonder het licht aan te doen. Je kan dus enkel s’avonds als het donker is zien of hij er zit door de reflectie van zijn computerscherm.

Bij de bouw van zijn woning (5 a 6 jaar geleden toen ik voor langere tijd in het buitenland en de plannen niet heb bekeken) hadden we beslist om een betonnen afschutting te plaatsen om elk onze privacy te waarborgen. Ik heb aan de zijkant van mijn huis een terras waar ik me niet meer comfortabel en bekeken voel.

Een maand of drie geleden heb ik hem hierover aangesproken en maakte hem attent dat hij een betonnen afsluiting wou (waarvan ik de helft betaald heb) om elk onze privacy te hebben. Zijn woning heeft allemaal ramen zonder gordijnen of enige afscherming. Hij begreep mijn bezwaar en zei me dat hij aan het kijken was om lamellen te hangen (een folie wou hij niet) die hij dan zou dichtdoen als hij in zijn bureel zou zitten. Echter is ook dat nog geen waarborg voor mijn privacy gezien het van zijn goeddunken afhangt of hij de lamellen dicht doet of niet, of op een kiertje laat staan.

Twee weken geleden heb ik hem via email de vraag gesteld me te laten weten hoe ver hij staat met een oplossing die ook onze privacy waarborgt, zonder enig antwoord….. Op de gemeente weten ze me te vertellen dat dit niet met stedenbouw te maken heeft maar met de burgerwetgeving op privacy.

Zijn woning ligt ongeveer 5 meter van de scheidingsgrens en mijn woning op 8 meter.

Wat zijn mijn rechten omtrent deze en wat kan/mag ik doen? De situatie is uitermate vervelend en ik wil mijn best doen om burenruzie te voorkomen. Bedankt alvast.

mava105

#2 , 02 nov 2024 16:42

Zoek eens even in het BW naar "lichten en zichten"

Franciscus

#3 , 02 nov 2024 16:51

190 cm van de erfgrens.
Nieuw burgerlijk wetboek art 3. 132

Reclame

Tornaduc
Topic Starter

#4 , 03 nov 2024 12:31

Beste Fransiscus, Mava 105,

Bedankt voor de reactie. Dat had ik idd al gelezen…Er wordt geschreven over een doorzichtig raam in een niet gemeenschappelijke muur op een afstand van 1,9m. Ik vind echter niets over een rechtstreeks zicht dat men heeft door een doorzichtig raam (zonder enige afscherming) op verdieping dat op ongeveer 13meter van mekaar ligt. Men spreekt over artikels 675-680bis “Uitzichten op het eigendom van de nabuur” waar ik een hoop verwijzingen naar krijg maar krijg de artikels zelf niet te pakken. Kan iemand me een rechtstreekse link naar deze artikels bezorgen? Bedankt alvast.

loeki

#5 , 03 nov 2024 12:51

13 meter afstand........zoekt U geen spijkers op laag water?
In de steden kijken ze echt bij elkaar binnen want daar zitten ze vaak neus tegen neus
Probeer gewoon goede gebuur te blijven

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#6 , 03 nov 2024 14:01

Ik vind echter niets over een rechtstreeks zicht dat men heeft door een doorzichtig raam (zonder enige afscherming) op verdieping dat op ongeveer 13meter van mekaar ligt.
Al eens door een dorp, gemeente of stad gereden ?

Aantal huizen langs wegen die geen 13m breed zijn, met ramen recht tegenover elkaar, is ontelbaar

Freec

#7 , 03 nov 2024 14:08

In mijne tuin heb ik 11 buren die op minder dan 7 meter, mijn tuin kunnen inkijken.
So what...

Als het u stoort, zal je zelf voor uw privacy moeten zorgen (gordijnen, schutting, ...)

Afbeelding

Franciscus

#8 , 03 nov 2024 16:07

Afstand tot onze gemene muur was 3 m en raam van buur was 3 meter verder.
Wettelijk is de min. afstand 190 cm van de erfafscheiding dus × 2 is 3.8 meter dat ramen van elkaar moeten zijn.
Het is aan de gebruikers om voor hun raam te beslissen.
U kan niet beslissen wat uw buur doet.
Burgerlijk einde verhaal volgens mij.

Effe opgezocht art 675 gaat over lichtopeningen in eengemene muur of een dakraam of in schuine inzichten 6 decimeter.

LennieK

#9 , 06 nov 2024 09:50

Waarom plaats je zelf geen afscheiding of gordijnen dan? Je hoeft toch niet te zitten wachten op de buren?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”