Huurcontract vroegtijdig stopzetten zonder al een nieuwe woonst te hebben

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Kattemeleentje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurcontract vroegtijdig stopzetten zonder al een nieuwe woonst te hebben

#1 , 02 nov 2024 14:44

Hoi,

Ik woon sinds februari dit jaar (2024) in een appartement met mijn 2 kinderen. Wegens het uit elkaar gaan met mijn man. Kids zijn hier week om week. De locatie is top! Dicht bij het school, centrum en de hobby's. Maar ik woon hier echter niet graag heb ik ondervonden. Het is een blok met 7 appartementen, vanbuiten lijkt het nieuw, maar door hier te wonen heb ik gemerkt dat het hier niet echt goed geisoleerd is, ik hoor alles van mijn buren. Mijn naaste buur ( dus op hetzelfde verdiep) rookt geregeld wiet waardoor de lift ook altijd stinkt naar wiet, dit was de eerste maanden niet, nu komt die geur zelfs tot in mijn gangetje van de woning. De bovenbuur heeft al contact gehad met de politie en zelfs de verhuurder van zijn appartement ( allemaal andere verhuurders) maar die kunnen hier niets aan doen. Nu ben ik dus op zoek naar iets anders. Liefst een huis. Maar ik woon hier dus nog geen jaar, en heb een contract van 9 jaar ( volgens de makelaar toen, kon dit niet anders, maar het was hetzelfde principe als een 3-6-9 contract zei ze, alleen werd dat niet meer zo in een contract gezet 🤔) vond ik al vreemd, maar soit...ik moest iets hebben om te gaan wonen. Ik heb al gelezen dat je een contract 3 maanden op voorhand moet opzeggen? Maar ik heb nog niks anders gevonden. Hoe pak ik dit best aan? Nu al opzeggen? Kan ik zelfs opzeggen? Heb in de 9 maanden dat ik hier woon geen contact gehad met de verhuurder, alles ging via de makelaar toen. Heb hem 1 keer gemaild om te vragen of ik een kat mocht nemen. Hoe formuleer ik dit aan de eigenaar? Moet ik het gewoon zeggen dat ik hier niet graag woon? En dat ik op zoek ben naar iets anders? En wat als ik nu opzeg en uiteindelijk niks vind? Ik ga volgende week wel een huis bezichtigen dat vanaf december vrij komt. Als ik hier kans op maak en ik heb mijn opzeg niet gedaan...Dan moet ik in principe dubbel betalen? Weet het allemaal niet zo goed

Thomas_A

#2 , 02 nov 2024 15:19

U haalt een aantal zaken door elkaar.

Heel veel informatie vindt u op eenvoudige wijze maar juridisch correct in deze brochure:

https://publicaties.vlaanderen.be/view-file/69225

U heeft een huurcontract van
9 jaar. Dat is inderdaad de opvolger van de 3-6-9 onder de oude federale huurwet. Dit betekent niet dat u niet weg kan.

U mag op elk moment opzeggen met een opzegtermijn van 3 maanden. Dat is niet vrijblijvend, dan gaat de verhuurder op zoek naar een nieuwe huurder en u moet er nadien ook uit. Aan u om te bepalen of u eerst iets anders zoekt of opzegt en de gok waagt dat u ook iets vindt.

Daarnaast bent u ook een vergoeding verschuldigd omdat u in de eerste 3 jaar vertrekt. Deze bedraagt 3 maanden als uw opzeg eindigt in het eerste jaar, 2 maanden in het tweede jaar en 1 maand in het derde jaar.

Als u nu iets vindt dat in december beschikbaar is, zal die nieuwe verhuurder waarschijnlijk de voorkeur geven aan iemand die effectief vanaf december kan huren. Als u nu opzegt, start deze pas vanaf december. Dat betekent dat u december, januari en februari dubbele huur moet betalen en dan nog eens 3 maanden opzegvergoeding. Financieel echt niet interessant dus.

Onderling kan u natuurlijk afspreken dat u geen of minder opzeg moet doen of een lagere vergoeding betalen als de verhuurder vlot een nieuwe huurder vindt. De meeste verhuurders zijn echter niet bereid dat op voorhand op papier te zetten, dus u bent helemaal afhankelijk van de goodwill achteraf.

Kattemeleentje
Topic Starter

#3 , 02 nov 2024 17:39

Dag Thomas,
Welke zaken haal ik door elkaar? Over het contract?
Dat is nu net het moeilijke vind ik...als ik nu al opzeg en niks vind..probleem!
Maar aan de andere kant...als ik wacht met opzeggen en ik vindt iets... hetzelfde probleem eigenlijk, want het is zoals je zegt, dat de andere verhuurder waarschijnlijk voorkeur geeft voor iemand die binnen de 3 maanden kan verhuizen. Huizen zijn al moeilijk te vinden in mijn regio om te huren en anders is het meestal onmiddelijk beschikbaar

Reclame

KJ86

#4 , 02 nov 2024 18:56

Het is aan u om de timing te respecteren. Een tijdelijke woonst kan wel een oplossing zijn, airbnb staat er vol van. Je kan betere voorwaarden onderhandelen als je er een paar maand verblijft.

Terug naar “Stel een vraag”