Verlenging negenjarig huurcontract privéwoonst

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
andy16000
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verlenging negenjarig huurcontract privéwoonst

#1 , 31 okt 2024 14:35

Goedemiddag,

Wat me duidelijk is, is dat als ik het contract niet opzeg 6 maanden voor het eindigt dat het stilzwijgend verlengd wordt voor drie jaar onder dezelfde voorwaarden.

Gevonden na wat zoeken:
Tijdens die drie jaar kan de huurder de huur altijd beëindigen met naleving van een opzegtermijn van drie maand en zonder een opzegvergoeding te moeten betalen. Als verhuurder kan je dat integendeel niet. Je kan als verhuurder de huur maar opzeggen tegen het einde van de drie jaar

Ik twijfel tussen beëindigen (en verkopen) of verlengen maar als deze tekst klopt neig ik naar stoppen want hier wens ik niet met akkoord te gaan.
Als ik wil stoppen na bijvoorbeeld 1,5 jaar moet ik wel opzegvergoeding betalen of ik kan helemaal niet stoppen?

Zijn er andere wettelijke mogelijkheden?
Op papier zetten dat ik als verhuuder ook altijd kosteloos mag opzeggen mits opzegtermijn van 6 maanden?
Niet stilzwijgend verlengen maar schriftelijk telkens voor 1 jaar?

Alvast bedankt!

Thomas_A

#2 , 31 okt 2024 14:39

U haalt vermoedelijk een paar zaken door elkaar. Ook te bekijken of het nog onder federale huurwet valt of niet.

Wanneer startte de eerste huurovereenkomst en wat voor type was dit?

U hoeft trouwens een huurovereenkomst helemaal niet te beëindigen om de woning te verkopen.

andy16000
Topic Starter

#3 , 01 nov 2024 10:12

Negenjarig huurcontract dat startte in juli 2016.

Reclame

Blaatpraat

#4 , 06 nov 2024 14:57

Als ik wil stoppen na bijvoorbeeld 1,5 jaar moet ik wel opzegvergoeding betalen of ik kan helemaal niet stoppen?
Het tweede: u kunt het contract niet stopzetten op dat moment
Zijn er andere wettelijke mogelijkheden?
Op papier zetten dat ik als verhuuder ook altijd kosteloos mag opzeggen mits opzegtermijn van 6 maanden?
Niet stilzwijgend verlengen maar schriftelijk telkens voor 1 jaar?
Allebei niet legaal.

Thomas_A

#5 , 06 nov 2024 15:50

Uw opties zijn wettelijk niet mogelijk.

Huurder kan dit gewoon ondertekenen en als u na anderhalf jaar wil opzeggen naar de rechtbank stappen.

Wat wel kan is verlengen en na anderhalf jaar verkopen met huurder in. De koper kan dan wel opzeggen met termijn van 6 maanden wegens eigen bewoning.

andy16000
Topic Starter

#6 , 07 nov 2024 08:35

Bedankt voor jullie antwoorden!
Het is me duidelijk nu. Het maakt inderdaad geen verschil of ik nu opzeg om in juli te verkopen of op een later tijdstip tijdens de verlenging.

Terug naar “Stel een vraag”