Huurgelden

Eminempje69
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurgelden

#1 , 17 okt 2024 12:02

Beste forumleden,

Graag had ik vrijblijvend advies ontvangen mbt. volgende situatie:

Nav. het overlijden van mijn moeder in 2023, zijn ik en mijn broer voor elk 50% volle eigenaar geworden van een building, bestaande uit 4 appartementen.
Mijn broer wou deze appartementen niet houden, en wou ze sowieso verkopen. Daar ik slechts mede-eigenaar ben, kon ik niet anders dan hierin meegaan. Met als resultaat dat de building in 1 geheel is verkocht geweest in april 2024 (akte van verkoop is verleden in oktober 2024).

Om mijzelf en mijn broer te ontlasten, had mijn vader op eigen initiatief voorgesteld het beheer van de appartementen verder op zich te nemen.
Hij heeft ook iedere maand de huurgelden op zijn rekening blijven ontvangen.

Hij zou later dan een “afrekening” maken waarbij de aan ons toekomende sommen huurgelden door hem zouden berekend worden en aan ons zouden doorgestort worden. Hierbij houdt hij zowel rekening zowel met de inkomsten (huurgelden), als met de kosten, zijnde afschrijvingskosten van renovaties die hij en mijn moeder doorheen de jaren heeft gedaan. Het gaat om kleine investeringen, renovatie van het dak, renovaties van badkamers en keukens,... In maart 2024 had hij al eens een "voorlopige" afrekening gestuurd. Voor de kosten, die hij aftrekt van de inkomsten, houdt hij rekening met "theoretische" bedragen die hij lukraak van het internet heeft geplukt (de renovatie van een keuken kost voor de gemiddelde Vlaming x EUR, de renovatie van een badkamer kost voor de gemiddelde Vlaming y EUR). Ook de afschrijvingsduur heeft hij van het internet geplukt (zijnde een afschrijvingsduur van 20 jaar).
Nu weet ik dat hij destijds de renovaties van de keukens en badkamers zo goedkoop mogelijk heeft gehouden (goedkoopste materialen,...). De werkelijke kosten die hij dus heeft gemaakt voor de renovaties liggen vele malen lager dan de "theoretische" kosten die hij vermeld bij de afrekening.
Wanneer we hem daarmee confronteerde, zei hij dat hij de facturen van al die renovaties niet meer heeft, en daarom gebruik maakt van de "theoretische" kost die hij op het internet heeft gevonden. Nochtans weet ik dat mijn vader gedurende heel zijn leven heel minutieus alle facturen van alles altijd heeft bijgehouden.

Bij de afrekening voor het verlijden van de akte, heeft de notaris het teveel ontvangen huurgeld voor de maand oktober (die aan de nieuwe kopers toekomen, vanaf moment verlijden akte) afgehouden van onze tegoeden van de verkoop. Ook het huurgeld van de maand oktober werd integraal ontvangen door mijn vader. Ik vroeg dan achteraf aan mijn vader of hij deze som (die wij betaald hebben, ondanks dat we nooit huurgelden hebben ontvangen), zou terugstorten naar onze rekening. Hij hield de boot in eerste instantie af, maar uiteindelijk zei hij dat hij dat wel in orde ging brengen. We zijn nu al geruime tijd later (na het verlijden van de akte), en hij heeft nog steeds niets terug gestort (noch het door ons betaalde deel van restant huurgeld maand oktober, noch enige andere huurgelden).

Nu is mijn vraag: wat kan ik hiertegen doen? Ik heb hem al mails en berichten gestuurd, hij heeft deze wel gelezen, maar hij antwoordt er totaal niet op.
Dien ik hiervoor juridische stappen te ondernemen, om de aan ons toekomende huurgelden op te eisen?

Verder: Heeft mijn vader het recht om renovatiekosten in rekening te brengen die hij en mijn moeder in het verleden hebben gemaakt? Toen ik en mijn broer volle eigenaar zijn geworden, waren deze renovaties al lang gebeurd, doch vindt hij dat hij het recht heeft om de afschrijvingskosten van deze renovaties in rekening te brengen met onze huurgelden.

En verder, indien hij dat recht heeft om de afschrijvingskosten in rekening te brengen, moet hij dan niet de WERKELIJKE gemaakte kosten bewijzen (met voorleggen van facturen)?? Het kan toch zo niet zijn dat hij rekening houdt met "theoretische" bedragen die hij lukraak van het internet heeft geplukt?

Ik heb dus tot op heden geen huurgelden ontvangen, en mijn vader antwoordt niet op mails, noch op berichten. Wat kan ik hier juridisch tegen doen?
Welke stappen dien ik concreet te nemen om mijn rechten te laten gelden??

Alvast bedankt voor de info.

KJ86

#2 , 17 okt 2024 13:17

Zoals jij het beschrijft, is je vader een ordinaire oplichter. Je kan dan gewoon klacht indienen bij de politie.
Is je vader al eerder veroordeeld?

Eminempje69
Topic Starter

#3 , 17 okt 2024 13:27

Deze woorden wil ik zeker niet gebruiken. Mijn vader is sinds de dood van mijn moeder erg verbitterd geraakt. Door enkele disputen de afgelopen maanden, is de relatie wel serieus verzuurd geraakt. Ik vermoed dat hij mij op deze manier wil "terugpakken". Zoals gezegd, hij antwoordt niet op mijn mails en berichten (met de vraag de rechtmatige huurgelden terug te storten). Vermits ik geen juridische achtergrond heb, wil ik hier meer info vergaren over wat mijn rechten zijn en welke stappen ik kan ondernemen...

Reclame

Eminempje69
Topic Starter

#4 , 20 okt 2024 12:40

Is er verder nog iemand die mij advies kan geven mbt. bovenstaande situatie? Alvast bedankt.

mava105

#5 , 20 okt 2024 16:59

Laat een notaris dat uitklaren, met behulp van een echte boekouder.
Seffens, bij overlijden van uw vader, betaal je een tweede maal succecie.

Franciscus

#6 , 26 okt 2024 20:04

Voor de niet doorgestorte huren start met een Aangetekend schrijven aan uw vader.
Wegens achterhouden 'kan' het een strafbaar feit zijn .... hangt ervan af wat er op papier gezet is.
Is er nog een erfenis te verwachten?

wanton

#7 , 26 okt 2024 20:43

Wat was de relatie tussen uw vader en uw moeder? Als die getrouwd waren, heeft uw vader in principe het vruchtgebruik, minstens, Ook als moeder enige eigenaar was. In dat geval heeft hij recht op de huurgelden. Eigenaardig dat hij kosten draagt in het gebouw . Zeker als hij niets te maken heeft met het goed. En normaal zou de notaris ook de juiste regeling doordrukken.
Er zitten hiaten in het verhaal. Ik zou geen kosten hebben gedaan in een OG van mijn echtgenote, zonder tegenprestatie. Indien vader kosten gedragen heeft in het gebouw van zijn echtgenote, ontstaat er eigenlijk een schuld van de gemeenschap aan vader.
Hoe is de verkoopsom verdeeld?
Vraag uitleg aan de notaris!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus

#8 , 26 okt 2024 22:07

Mijn antwoord was in feite voor deze situatie
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 14#p754514

Is een andere context.... dus wat is het nu?

Eminempje69
Topic Starter

#9 , 29 okt 2024 12:58

Deze situatie is dezelfde als in eerder vernoemd topic.

Eminempje69
Topic Starter

#10 , 29 okt 2024 13:04

@Wanton: ouders waren getrouwd, beiden waren 100% vruchtgebruiker, 1% volle eigenaar. Kind was bij leven beide ouders 99% blote eigenaar. Na overlijden van moeder is 1% volle eigendom overgegaan naar kind (volgens testament). Kosten aan de appartementen zijn jaren geleden gemaakt (toen beide ouders vruchtgebruiker waren). Renovaties zijn gebeurd op hun eigen initiatief, zonder overleg met het kind (die 99% naakte eigenaar was). Kosten hiervan waren ook door hen betaald. Na overlijden moeder, is kind 100% volle eigenaar geworden, maar vader heeft al die tijd de huurgelden blijven ontvangen. Tot op heden heeft vader nog niks van de huurgelden teruggestort aan kind, en antwoordt niet op berichten/mails van kind.

Dit is de situatie, vandaar de vraag: wat kan hier tegen gedaan worden?

wanton

#11 , 30 okt 2024 16:53

Dat kind 100 % volle eigenaar is : ik denk het niet. Als ouders 100% vruchtgebruiker zijn en één van de partners overlijdt, blijft de overlevende partner in principe de enige vruchtgebruiker.
Wat staat er in uw dossier op MyMinFin? De correcte eigendomsverhouding is daar vermeld.
Nogmaals : de vruchtgebruiker heeft recht op de huurgelden!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Eminempje69
Topic Starter

#12 , 31 okt 2024 14:34

@wanton: Ik heb de situatie al duidelijk uitgelegd. Vader is sinds overlijden moeder geen eigenaar meer, ook geen vruchtgebruiker. 1% volle eigendom en 100% vruchtgebruik is na overlijden moeder naar kind gegaan, die dus 100% volle eigenaar is geworden. Dit ten gevolge van testament moeder. Huurgelden komen dus toe aan het kind, maar vader heeft die al meer dan een jaar blijven innen, en stort deze niet door naar het kind. Ook wil hij kosten aftrekken van de huurgelden die hij en moeder jaren geleden hebben gemaakt (op eigen initiatief, zonder overleg met 99% blote eigenaar...)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”