Geen huurregistratie en plaatsbeschrijving

Natalia17
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Geen huurregistratie en plaatsbeschrijving

#1 , 29 okt 2024 23:16

Hallo,
Wij huren weldra 5 jaar een huisje.
Onze huisbaas heeft beslist 6weken geleden om de woonst te verkopen. Nadat wij haar aanspraken wanneer de beloofde afspraken van 5 jaar geleden eindelijk zouden inorde gebracht worden .

- kapotte terrasdeur waardoor wij met vocht zitten als het kouder wordt.
- boiler niet comform
- voordeur die stuk is
Was allemaal bij intrede zo , maar ging vervangen worden. ( NIET DUS!)

Het meest pijnlijke is dat de verkoop volledig achter onze rug om is gebeurd . En wij tot nu toe nog geen persoonlijk gesprek hebben gehad met de verhuurder.
Niets van menselijkheid !
Zij is trouwens ook de ex schoonmoeder van mijn broer .. zo goed als familie dus .

Maar goed.
Wij hebben gelukkig ondertussen een nieuwe woonst gevonden voor mijn gezin met 5 kindjes.

Er is bij intrede nooit een plaatsbeschrijving opgemaakt , nooit een huurwaarborg betaald.
En we hebben net ontdekt het huurcontract ook nooit geregistreerd is geweest.

Bij intrede was dit huis vuil, en vol afval .
( wij hebben hier foto’s van)
Uiteraard hebben wij zelf zoveel mogelijk leegmaakt . De verhuurder heeft een container laten komen. En alles gepoetst en zo leefbaar mogelijk gemaakt .
Waarom hebben we dit gedaan ?
Omdat wij toen dringend opzoek waren naar een woonst, en dan heb je er alles voor over om een dak boven je hoofd te hebben.

Uiteraard met de verhuis nu, hebben wij al onze spullen meegenomen.
Maar de spullen die van onze verhuurder er nog staan, laten wij hier dan ook.

Nu wilt zij , wij die oude spullen ook weghalen.
Want die zijn “ zogezegd “ niet van haar.
En zouden de verkoop belemmeren .

Kan zij dit eisen zonder plaatsbeschrijving?
Wij hebben al zoveel doorgemaakt op korte tijd,
Willen eindelijk rust..

Hopelijk kan iemand ons raad geven.
Wat onze rechten en plichten zijn?

Alvast bedankt !

mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 okt 2024 09:27

Huurcontract is NIET geregistreerd. Dus kan je zonder probleem weg. Je hebt ook geen huurwaarborg betaald, dus zal je er ook geen moeten terugkrijgen. (evenmin as de intrest op niets) Wat wil je nog meer.

CityBird

#3 , 30 okt 2024 09:49

Er is bij intrede nooit een plaatsbeschrijving opgemaakt , nooit een huurwaarborg betaald.
En we hebben net ontdekt het huurcontract ook nooit geregistreerd is geweest.
Idd, wat wil je nog meer. Is de huurders equivalent van de Lotto winnen.

Reclame

jef007

#4 , 30 okt 2024 10:14

????
de huurder vraagt toch gewoon maar wat ze met de spullen van de eigenaar moet doen ( die in het huurhuis staan)!!!!!!

NatD

#5 , 30 okt 2024 10:40

Ze kan niks eisen, want geen plaatsbeschrijving opgemaakt. Dus je kunt die spullen gerust laten staan, want er kan niet bewezen worden door eigenaar dat die daar al dan niet stonden. Verder is er zoals Mava al aangaf ook geen huurwaarborg gevraagd/betaald en is het huurcontract niet geregistreerd, dus hoef je slechts een maand op voorhand opzeg te geven voor je huur.

Natalia17
Topic Starter

#6 , 30 okt 2024 11:29

Ja wij hebben reeds iets anders gevonden en zijn de laatste spullen aan het verhuizen. Nu hebben we morgen of ten laatste vrijdag een afgesproken voor het overhandigen van de sleutels.
Wat als zij nu bijvoorbeeld weigert het document te nemen van overhandiging van de sleutels ?
En bij aannemen sleutels .
Kan ze ons daarna nog lastig vallen?

Mijn excuses voor al deze vragen, maar is de eerste keer wij zoiets meemaken en mijn man en ik zijn doodop. Vooral mentaal door de manier waarop en uiteraard ja heel de verhuis ..

Alvast bedankt

Natalia17
Topic Starter

#7 , 30 okt 2024 11:30

Document te tekenen *

bosprocureur

#8 , 30 okt 2024 11:55

Ik zie nergens wanneer u opgezegd hebt.

Hebt uzelf opgezegd, wanneer, hoe,door elke bewoner... ?

KJ86

#9 , 30 okt 2024 13:58

Wat voor spullen zijn dat en stipuleert het huurcontract dat je de woning leeg ontvangen hebt.

Je mag er zeker geen afval achterlaten. Het is gemakkelijk om de link te leggen tussen een huurder die er vijf jaar woont en het afval dat achterblijft. Hetzelfde met kuisen. Als je bepaalde vlekken er niet uit krijgt, zal het moeilijk zijn om ze te verhalen voor de verhuurder door het feit dat er geen plaatsbeschrijving is. Als je vertrekt zonder iets kuisen is de link ook gemakkelijk gelegd.

Kuisfirma's zijn duur, dus toch voorzichtig zijn met de deur gewoon achter u dicht te trekken.

Natalia17
Topic Starter

#10 , 30 okt 2024 20:53

Neenee ik wil ook in eer vertrekken . Ben een zeer propere persoon dus ik ga sowieso de vloer poetsen. Heb vorige week mijn aangetekend schrijven verstuurd . En ik geef de sleutels morgen af.

bosprocureur

#11 , 30 okt 2024 21:10

U hebt dus vorige week uw aangetekende brief (inhoudende opzeg ? ) verstuurd.
Dan gaat die opzeg in op 1 november, en die loopt minimum tot eind november gezien uw contract niet geregistreerd werd, of tenzij er andere afspraken gemaakt werden...

Maar de kans is groot dat de verhuurder niet echt moeilijk doet; tenslotte is het huis dan snel vrij, en kan hij in alle rust en vrijheid het pand te koop zetten.
Succes !

Natalia17
Topic Starter

#12 , 01 nov 2024 08:28

Wij hebben gisteren de sleutel aan de huisbaas willen afgeven . We hadden afgesproken in de woonst . En zij stuurde op het laatste moment een sms’je dat ze hoge koorts had en of wij de sleutel niet gewoon bij haar thuis in de brievenbus konden zetten. Uiteraard zijn wij hiermee niet akkoord gegaan en hebben we gezegd we wel tot haar woonst willen gaan. Maar ze wel een document moet ondertekenen dat ze de sleutel goed ontvangen heeft, dat heeft ze dan ook gedaan.
Maar wat houd dat in dat ze zelfs niet meer ter plaatse is geweest naar de huurwoning ?
Kan zij dan nu als zij op later tijdstip naar de huurwoning gaat ons nog lastig vallen ?

Of verliest zij hierdoor al haar rechten ?

Hoe nalatig kan iemand zijn denk ik dan!

Alvast bedankt voor jullie tips

KJ86

#13 , 02 nov 2024 22:17

Het is de ouderwetse manier van verhuren, alles in goed vertrouwen. Veertig jaar geleden was dit de norm. Af en toe kom je dat nog eens tegen.

Ellixhirion

#14 , 05 nov 2024 09:23

Ideaal zou er een document getekend moeten zijn door beide partijen, die bevestigen dat de sleutels zijn terug gegeven aan de eigenaar. Maar als ik het verhaal lees sinds het begin, verloopt er niets volgens het boekje...
Je kan gewoon de sleutel in haar bus leggen zoals gevraagd en je bewaard de smsjes als bewijs dat de verhuurder vragende partij was...
Als er nadien discussie is kan je dit voorleggen.
Het ziet ernaar dat die persoon er gewoon vanaf wil zijn.

Sirkii

#15 , 05 nov 2024 13:19

Heb je oernamedocumenten van de tellers die ok door de verhuurder ondertekend zijn ?

Terug naar “Huren”