ik weet niet of het in het juiste onderdeel geplaatst is, maar mijn vriendin en ik zitten met vragen waar we niet direct een antwoord voor vinden of tegengestelde zaken vernemen.
korte schets: wij zijn een nieuw samengesteld gezin. ikzelf 2 kindjes bij mijn ex, 15% van de tijd bij mij dus geen co-ouderschap, kindjes ten laste bij mijn ex. Mijn vriendin 4 kindjes uit haar vorige relatie, 85% van de tijd bij ons (zij heeft ook alle sociale en fiscale toegekend gekregen door de rechtbank, de vader betaalt alimentatie maar geen co-ouderschap. De kindjes staan gedomicilieerd bij ons en zijn ten laste bij mijn vriendin). Samen hebben we een zoontje en nu is er nog eentje op komst.
Door de grote gezinslast heeft mijn vriendin besloten om vanaf 1/01/2025 huismoeder te worden (ook al contact met RVA opgenomen om haar dan "uit te schrijven" zodat ze geen gedoe krijgt met solliciteren en dergelijke). Dit betekent dat ik dan de enigste kostverdiener zal worden (kindergeld blijft wel uitbetaald worden aan mijn vriendin, idem de alimentatie die haar ex aan haar dient te betalen voor de kids).
Nu vroegen we ons af of er geen mogelijkheid is dat ik haar kinderen ten laste kan nemen op mijn loonbrief, aangezien ze eigenlijk ook "ten laste" komen bij mij. Voor mijn vriendin treed het huwelijksquotiënt in voege, dat heb ik al uitgezocht. Wanneer we de vraag stellen ivm met de kids, krijgen we tegenstrijdig advies. Meestal is er sprake van co-ouderschap waardoor dit niet mogelijk is. Echter is er hier geen sprake van.
ter info: we zijn wettelijk samenwonend.
Is er hier toevallig iemand die hier duidelijkheid kan in scheppen?
alvast bedankt,
mvg,
Sven VQ