aansprakelijkheid hersteldienst

supernamy
Topic Starter

aansprakelijkheid hersteldienst

#1 , 24 okt 2024 21:13

Onlangs moest ik een huishoudelijk toestel opsturen naar de hersteldienst. Deze boekte bij Bpost een zending waarvoor het systeem een etiket automatisch genereerde. Ik gaf het pakje netjes in een pakjesautomaat af en hoorde bijna twee weken niets meer. Het viel me echter wel op dat het adres op het etiket niet overeenstemde met het adres dat gekoppeld was met de zending. Als je die zending namelijk traceert op de website van Bpost krijg je een ander adres te zien dan dat van de hersteldienst. Opeens ontving ik een mail van de hersteldienst dat mijn pakje niet meer traceerbaar was, waardoor zij geen herstelling meer konden uitvoeren. De firma bod me een korting aan voor de aankoop van een nieuw toestel op hun website. Eind van het verhaal…

Uiteraard vond ik zo’n oplossing onaanvaardbaar omdat de firma verantwoordelijk was voor de zending. Wat kan ik juist vorderen van die firma? Ter info: het toestel was 8 jaar oud en had toen 500 € gekost, maar dat model is echter niet langer leverbaar. Een soortgelijk toestel kost vandaag bijna dubbel zo veel (in de officiële webshop een stuk meer nog).

GB2702

#2 , 25 okt 2024 12:37

Geen juridisch antwoord maar even een bedenking:

hoeveel korting geven ze je?

Je moet ook rekening houden met het feit dat het toestel al 8 jaar oud is en dus niet meer kan genieten van de wettelijke garantie. waardoor eventuele kosten die gemaakt worden als ze het herstellen ook ten laste zouden zijn van u.

Kans was ook groot dat als ze het toestel toch hadden gekregen dat ze dan zouden zeggen dat ze niet meer kunnen herstellen en dat u een kost zou moeten betalen om het na te kijken.

supernamy
Topic Starter

#3 , 25 okt 2024 13:01

Geen juridisch antwoord maar even een bedenking:

hoeveel korting geven ze je?

Je moet ook rekening houden met het feit dat het toestel al 8 jaar oud is en dus niet meer kan genieten van de wettelijke garantie. waardoor eventuele kosten die gemaakt worden als ze het herstellen ook ten laste zouden zijn van u.

Kans was ook groot dat als ze het toestel toch hadden gekregen dat ze dan zouden zeggen dat ze niet meer kunnen herstellen en dat u een kost zou moeten betalen om het na te kijken.
Bedankt voor de bedenkingen waarmee ik het volledig eens ben. Hieronder wat meer uitleg:

Hoeveel korting ze geven weet ik niet. Ik heb enkel een code gekregen die ik moet invoeren bij de aankoop op de officiële website. Volgens mij is het nier meer dan 20-30%, maar de prijzen op andere online winkels zijn sowieso een stuk lager dan op de officiële website. Conclusie: aan die korting heb ik niets.

Het toestel was perfect herstelbaar. Het lekte gewoon olie, maar werkte nog 100%. Voor zo'n herstelling rekent de hersteldienst een forfaitair bedrag van € 200 aan, vervoer inbegrepen.

Nou, als je de herstelkosten aftrekt en rekening houdt met wat afschrijving wou ik toch rekenen op een schadevergoeding twv de oorspronkelijke aankoopprijs. Uiteindelijk moet ik zeker € 1000 gaan uitgeven om een nieuw toestel te kopen, en dat was helemaal niet de bedoeling.

Reclame

Kali

#4 , 25 okt 2024 16:33

Persoonlijke ervaring een 15 jaar geleden ...

Had ook een (koffie toestel), waar je ook heet water uit kon laten komen, dit onderdeel was defect...

Binnengebracht bij winkel, lieten kennen wat de prijs was voor herstel; beslist van niet te herstellen en vroegen toestel terug want de koffie functie werkte nog perfect ...

Na ettelijke weken bleek dat ze het toestel niet meer vonden, en boden eveneens een 'korting' op nieuw toestel aan.

Uiteindelijk naar de zaakvoerders (opgezocht in BS) van deze keten een aangetekend schrijven gestuurd dat hun zaak het toestel was verloren, dat we het toestel terugeisten en een morele schadevergoeding wensten want x aantal weken geen koffie aan zoveel € per dag enz...

Dag later mochten we een nieuw toestel in de keten afhalen (gratis) inclusief 100 koffies ...

Had ik de brief zelf nog gehad dan had ik hem met plezier doorgestuurd, maar het is blijkbaar te lang geleden.

supernamy
Topic Starter

#5 , 25 okt 2024 18:00

Bedankt Kali voor uw bijdrage die mij doet hopen in een gelukkig eind.
Trouwens, misschien heb ik te maken met dezelfde firma, want de verdeler van die toestellen in België verkoopt ook koffiemachines :D

Kali

#6 , 26 okt 2024 09:43

Bedankt Kali voor uw bijdrage die mij doet hopen in een gelukkig eind.
Trouwens, misschien heb ik te maken met dezelfde firma, want de verdeler van die toestellen in België verkoopt ook koffiemachines :D
Het betrof een elektro winkel 😉

Verschil is echter dat ik het toestel in de winkel ging afgeven. Hier is het de post die het toestel verloren is?

supernamy
Topic Starter

#7 , 26 okt 2024 22:04

Post en DHL, ik weet niet goed waarom beiden erbij betrokken waren. Zoals ik schreef, heeft de hersteldienst het vervoer geregeld. En hoe...

Terug naar “Consumenten Koop”