mini graafmachine uitlenen aan buren.

Rolstoel1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

mini graafmachine uitlenen aan buren.

#1 , 04 sep 2024 04:04

Een jaar geleden heb ik me een nieuwe mini graafmachine aangeschaft. Heel handig toestel als je met een handicap zit.

Nu vragen mijn buren deze eens te mogen lenen (al dan niet dat ik deze zelf zou bedienen.)

Ik gebruik dit toestel als privaat persoon (zoals sommigen een grasmachine hebben)

Ikzelf leen dit niet zo graag uit, de enige reden waarom ik dit wel zou doen is om de banden met mijn buren te versterken. In de hoop dat ik later ook eens aan hun iets kan terugvragen. Ik kan mij niet veroorloven (door handicap) slechte buren te hebben.

Deze machine is niet verzekerd, de bedienng is niet zo eenvoudig (je moet het leren bedienen) 1 verkeerde beweging en hun tuinhuis staat er niet meer., of een bluts in de auto.

Ik heb geen geld nodig (door verhuur). . .

Ik begrijp het standpunt van de buren, een machine huren met bestuurder kan tot 100 euro per uur kosten.

Wat te doen bij uitlenen aan buren?

Dank voor Uw antwoord.

Thomas_A

#2 , 04 sep 2024 06:24

Ofwel niet doen. Eerlijk zeggen dat je niet graag spullen uitleent. Of een excuses,’maar zou niet weten wat hier geloofwaardig is.

Ofwel toch doen. Hopen op hun eerlijkheid als ze iets stuk maken. Erop staan om eerst goed uit te leggen hoe het werkt.

Moeilijker of meer opties dan dat zijn er niet echt. Familiale verzekering van buren dekt ontleende goederen niet altijd. Zelf een verzekering afsluiten specifiek hiervoor gaat ook niet lukken.

lukasi

#3 , 04 sep 2024 09:17

Vraag of ze een certificaat voor gebruik graafmachines hebben .
Elke machinist is verplicht om dit certificaat van bekwaamheid te kunnen voorleggen, enerzijds door jaren ervaring, anderzijds door cursus ( bv geel)

Principieel moet u dus als eigenaar/gebruiker dit ook hebben MAAR omdat je het --- heel waarschijnlijk NIET hebt-- is er geen verplichting wegens thuisgebruik.
Gevolg is wel dat je het toestel niet kunt uitlenen, zelfs jij mag niet ergens anders werken uitvoeren.

Ook een kwestie van verzekering, als hier iemand werken uitvoert en die kan GEEN licentie voor ... graafkraan, hoogtewerker, fyto, ETW ezv voorleggen. Die begint niet. Verzekering dekt niets als je niet in regel bent.

Reclame

Rolstoel1
Topic Starter

#4 , 04 sep 2024 11:14

Kan ik aansprakelijk gesteld worden als zij bvb schadd aanrichten of erger een ongeval hebben met hun kinderen.

Zo'n graafmachientje is een klein beetje een draaimolen en ik zie hem zegelmatig met zijn kinderen op de zitmaaier rondjes rijden. Die machine kan dat wel aan en leuk is dat ook.

Ik heb er zelf ook mee leren zijden, ik heb geen vergunningen, verzekering of btw nummer. In onze straat zijn er loonwerkers met graafmachines, maar die graafmachines zijn groter en brengen meer schade" toe aan de tuin.(het afhuren met bestuurder zonder BTW is ongeveer 100 euro per uur zonder verplaatsingskosten.

Ik kan er natuurlijk zelf mee rijden op eigen risico.

Je weet waarom ik het zou doen, buren wat aanhalen. Het eerste contact met deze buren enkele jaren geleden was niet zo denderend, ik had de opmerking gemaakt dat ze Nederlands moesten leren. Het feit dat ze een andere huidskleur hebben heeft daar niet mee te maken, maar kan zo overkomen. Ondertussen spreken ze nog geen Nederlands. Hun jongste kinderen gaan wel naar een Nederlandstalige school.

Je kan het bijna emotionele chantage noemen (zo komt het bijna over bij mij). Uit EIGEN BELANG kan ik bijna niet weigeren.
Ik zou mijn blazoen bij de buren wat kunnen oppoetsen.Ik kan er misschien EXTRA goede buren van maken. Ik heb geen vrienden of familie meer, dat speelt ook een rol.Ik ga geen ruzie hebben om NEE te zeggen, Daar vang je ook niets mee.
https://www.imkerpedia.nl/wiki/index.ph ... met_Honing

Het is in zulke situaties dat je in de problemen kan komen door iemand te willen helpen. Juridisch zou weigeren een logische stap zijn.

't is geen moeilijk werk en weinig risico's. 't is zwaar werk om manueel te doen. (hard labeur =betonnen palen en platen uitgraven en verplaatsen om af te voeren naar het containerpark.)

Groeten,

basejumper

#5 , 04 sep 2024 11:38

Beste

Je kan niet alles hebben in het leven. Ofwel wil je geen risico lopen en dan leen je je graafmachine niet uit. Ofwel doe je dat wel en is er een zeker risico en een onzeker gegeven dat er goodwill van hun kant is naar jou. (voor wat dan?)
Ze kunnen zelf een graafmachine huren bij een verhuurbedrijf. dat kost zo'n 250 euro voor een dag.
Als jij het houwe uitleent ben je niet aansprakelijk als zij daar foute handelingen mee stellen op hun eigen eigendom. dat is hun risico. Als ze je materiaal stuk maken is het natuurlijk wel de vraag of ze dan de schade gaan kunnen betalen die waarschijnlijk lijk een veelvoud is van de 250 euro huur die ze uitsparen;
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii

#6 , 04 sep 2024 20:48

Ik zelf leen niets meer uit. Dit na een paar slechte ervaringen. Uit goed nabuurschap zou je kunnen voorstellen om tegen vergoeding het graafwerk voor hen te doen (dus jij bedient uw machine)

Rolstoel1
Topic Starter

#7 , 26 okt 2024 00:37

Hi,

Het uitlenen is niet doorgegaan.

Domme vragen bestaan niet, ik heb er iets van geleerd.

Hier mag een slotje op. :)

Dank U

bullgod

#8 , 26 okt 2024 17:45

#6:
zwartwerk en zonder verzekering?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Rolstoel1
Topic Starter

#9 , 01 nov 2024 06:07

nee, je moet een rijbewijs of certificaat of zoiets hebben. :-)

Had ik niet bij stilgestaan.

groeten,

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”