Effe de hele situatie schetsen.
Mijn vrouw en ik gaan uit mekaar en we zijn nooit getrouwd geweest. Zij heeft een zoon van 23, dus in feite mijn stiefzoon maar ik neem aan dat dit niet officieel op papier zo is? Op papier heb ik geen verwantschap neem ik aan?
Ondertussen heeft mijn vrouw haar zoon een vriendin die bij haar bompa verblijft en hij is daar ook gaan inwonen want thuis zijn een tijdje geleden woorden gevallen die we niet meer konden verdragen en hij is dus moeten vertrekken. Dit is niet de enige woordenwisseling die gebeurd is in de loop der jaren maar was de laatste druppel. Het is ook een narcist, dus alle problemen die hij heeft zijn natuurlijk de schuld van anderen.
Maar zijn domicilie staat nog steeds bij ons.
Het probleem is dat hij niet met geld kan omgaan en rondrijdt op z'n scooter terwijl ie aan de wiet hangt.
De mama heeft de geldkraan al toegedraaid vanwege die woorden die thuis gevallen zijn en hij zoekt nu anderen (zoals mijn ex-vrouw haar halfzus en andere kennissen en vrienden) om geld aan te vragen en ik vrees dat ie schulden gaat maken of zelfs al heeft (alleen heb ik nog geen deurwaarder gezien).
Wat zijn de gevolgen omdat zijn domicilie nog thuis staat als hij schulden maakt?
En kan men uiteindelijk zelfs mijn huis onder mijn gat verkopen om eventuele grotere schulden of slachtoffers te betalen als hij bijvoorbeeld betrokken raakt in een ongeval met slachtoffers omdat hij aan de wiet zit (en dus waarschijnlijk sowieso mee verantwoordelijk gesteld wordt voor het ongeval, ook al was hij niet in fout?
Wat kan ik doen om mij daartegen te wapenen, zodat men mij niet aansprakelijk kan stellen voor zijn schulden of druggebruik?
Hij is blijkbaar al gaan navragen en beweert dat hij z'n domicilie (of referentieadres) niet bij het OCMW van de gemeente waar hij nu woont kan zetten omdat ze dat daar niet doen of aanvaarden.
Hij heeft ook al navraag gedaan om zijn domicilie bij de bompa van z'n vriendin te plaatsen en dit zou ervoor zorgen dat de huurprijs voor die bompa dan met 600 euro verhoogd wordt, zelfs tot 3 maanden nadat hij daar zou vertrekken.
De vriendin staat op het OCMW en hij trekt geld van VDAB.
Beiden zouden nog maar sinds kort op zoek zijn naar werk maar hij is al zogezegd sinds begin dit jaar op zoek naar werk maar heeft nog steeds niks gevonden.
Ze zijn samen al 6 maanden op zoek naar een appartement maar vinden niks, waarschijnlijk omdat ze geen werk hebben en daardoor te weinig inkomen.
De mama verhuist binnenkort naar een appartement en wil ook de domicilie van haar zoon niet bij haar zetten vanwege die woordenwisseling die de druppel is die het vat deed overlopen.
Ik zit dus eigenlijk vast en wil niet opdraaien voor eventuele schulden of erger zoals slachtoffers van een ongeval door druggebruik voor een persoon die wettelijk op papier geen verwantschap heeft met mij.
Ik weet dat ik een procedure kan opstarten voor een ambtshalve schrapping aan te vragen. Maar wordt ie dan officieel dakloos bestempeld?
Zelf vind ik dit wel wat grof om zijn domicilie geforceerd weg te krijgen. Maar als dit de enige oplossing is om mezelf te beschermen, dan zal dit moeten vrees ik.
Voor ie vertrok, hadden we zelfs de afspraak gemaakt dat hij geen schulden zou maken maar ik vrees dat ze binnenkort gaan komen.
Veel kosten heeft ie niet (300 euro voor kost en inwoon bij die bompa en 30 euro voor z'n gsm abo) dus officiele schulden zullen niet direct komen via een deurwaarder denk ik. Maar ik vrees wel voor betrokkenheid bij een ongeval of iets dergelijks met drugs in z'n lijf.
Maar zelf moet ik nog steeds mijn dochter opvoeden en dat kan ik niet doen als ik door zijn schuld mijn inboedel moet afgeven of zelfs mijn huis.
Hoever kan men gaan hierin?