Geld lenen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Vriendin34
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Geld lenen

#1 , 20 okt 2024 09:33

Beste, Ik heb geld geleend aan mijn vriend voor zijn wagen. Wat kan ik nu het beste doen zodat ik zeker mijn geld terug zie ? Is er een mogelijkheid dat het ergens wordt beschreven dat de wagen mijn eigendom is maar dat hij de gebruiker hiervan is. Dient de wagen dan op mijn naam ingeschreven te worden? Is er een betere oplossing?

Thomas_A

#2 , 20 okt 2024 09:41

Geld uitlenen is juridisch helemaal niet hetzelfde als zelf een wagen kopen en die door iemand anders laten gebruiken.

Wat is het juist?

LeenW

#3 , 20 okt 2024 10:15

U hebt blijkbaar al een overeenkomst voor de lening, daar kan u achteraf niet eenzijdig extra clausules aan toevoegen. Staat de lening op papier?

Reclame

Vriendin34
Topic Starter

#4 , 20 okt 2024 10:24

Er staat momenteel nog niets op papier omdat ik er niet uit ben of ik de wagen op mijn naam ga zetten of dat ik het op papier ga zetten

Thomas_A

#5 , 20 okt 2024 11:07

Maar je hebt al wel het geld gegeven? Tja, je weet dan in ieder geval direct waar je staat als hij niks meer op papier wil zetten.

Een wagen verliest snel waarde. Als hij er dus mee mag rondrijden en jij verkoopt hem achteraf terug, heeft hij gratis gereden en hij waardeverlies geleden.

Wat lenen betreft: banken zijn beter om terugbetalingscapaciteit in te schatten dan vrienden. Het is dan ook hun job. Als hij leent bij de bank en jij je geld belegt in plaats van uit te lenen, zal iedereen beter slapen.

basejumper

#6 , 20 okt 2024 12:41

Beste

Eén van mijn vrienden is piloot en ik ben zijn bankier. als vrienden bij hem vragen om geld te lenen antwoordt hij met de boutade 'ik Geb een overeenkomst met mijn bankier : zolang hij niet met mijn vliegtuig kan vliegen, ga ik zijn job niet overnemen...'

Met vrienden moet je wandelen en niet handelen is een oude volkswijsheid. En die klopt in dit geval. ik voel aan dat je onzeker bent en op één of andere manier een garantie wil inbouwen. Maar je hebt niet de vakkennis om risico's in te schatten en sluitende contracten op te stellen. Wat ook normaal is.

Dus : doe het niet. Stuur hem naar een bank. En als hij daar geen krediet krijgt is het omdat hij niet kredietwaardig is. En dan moet je zeker voorzichtig zijn. Want banken doen graag leningen voor goede risico's. Daar leven ze van...

Als je toch iets wil doen is het simpel : jij koopt zelf die wagen. Factuur en inschrijving op jouw naam. En in de verzekering laat je hem toevoegen als gewone bestuurder. Je neemt ook een omniumverzekering want als hij de wagen tegen een muur parkeert ben je je geld ook kwijt.

En je laat hem de wagen maandelijks huren voor een prijs gelijk aan de afgesproken maandebateling + omniumpremie.
Op het moment dat hij niet meer betaalt maak je een einde aan de overeenkomst en neem je de wagen terug.

Zorg dat het origineel inschrijvingsbewijs in jouw bezit blijft. Zo kan de auto ook niet verkocht worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Stel een vraag”