Takelkosten voor welke persoon? Eigenaar voertuig of eigenaar nummerplaat?

Tascha92
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Takelkosten voor welke persoon? Eigenaar voertuig of eigenaar nummerplaat?

#1 , 14 okt 2024 19:10

Hallo,

Ik stel deze vraag voor een vriend van me; situatie:

Hij (persoon Y) had een oldtimer die niet meer reed, de verzekering en de wegentaks waren ook al lange tijd vervallen, maar de originele nummerplaat hing er wel nog op.
De papieren waren ook verloren.

Enkele maanden geleden heeft hij de auto weg gegeven aan persoon X, er is niets op papier gezet, enkel sms verkeer.
Enkele weken geleden laat persoon X weten dat de wagen is weggetakeld,
Persoon Y zegt dat dit niet meer zijn probleem is omdat hij de wagen aan persoon X heeft gegeven en deze wist dat de platen niet meer in orde waren en de auto dus nie op de openbare weg mocht gezet worden.

Persoon X zegt nu dat hij de wagen niet kan halen bij de takeldienst zonder persoon Y.
Weten jullie wat de wetgeving hierover zegt?

Kan persoon Y nog aansprakelijk gesteld worden voor alle kosten omdat zijn nummerplaat nog op de wagen hangt of zijn alle kosten voor persoon X omdat deze de wagen al van enkele weken voor de takeling had gekregen en dus feitelijke eigenaar is?

Alvast bedankt voor de antwoorden

Sirkii

#2 , 14 okt 2024 19:45

Takeldienst geeft enkel vrij op attest. Zonder formele gehandtekende verkoopsovereenkomst is Y (officieel huidige eigenaar) aan zet.

Dom dat je geen verkoopsovereenkomst maakte maar daar is het nu te laat voor. Kan proberen verhalen op,X maar of dat lukt ….

Sirkii

#3 , 15 okt 2024 16:48

Takelfirma baseert zich op de info titularis volgens DIV.

Reclame

CityBird

#4 , 15 okt 2024 18:23

Verbazingwekkend dat er anno 2024 nog mensen zijn die een auto weggeven met de officiële nummerplaat er nog op.

Stel dat er een dodelijk ongeval gebeurd was, de chauffeur pleegt vluchtmisdrijf, en laat de auto achter.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#5 , 18 okt 2024 17:05

Eerste vraag:

Is het de OFFICIELE nummerplaat ?
Die moet anders binnen 4 maanden teruggestuurd worden ...

Als er geen verkoopsovereenkomst is, zal Y mee moeten om auto vrijgegeven te krijgen
Takelfirma heeft geen enkel uitstaans met X, die voor wat hen betreft, vreemd is aan het voertuig.

Haal ineens de officiële plaat er af als die er nog op hangt !!!

Je kan nog steeds een verkoopovereenkomst maken, gedateerd op datum die overeenkomt met de SMSen ...

Franciscus

#6 , 18 okt 2024 17:32

Als idd de kentekenplaat er nog origineel ophangt achteraan gaat er een fikse boete volgen voor Y wegens o.a. niet verzekerd .
Takelbedrijf heeft in deze op dit ogenblik geen uitstaan met de nieuwe gebruiker.
De rekeningen gaan naar Y die als enigste gekend is bij de overheid.

Tascha92
Topic Starter

#7 , 18 okt 2024 22:56

@inazuma:

Ja het is inderdaad de officiële plaat,
Het rare is dat er niets of niemand "moved" over die auto/plaat.

Bij mijn weten is de verzekering van die auto door verzekeringsmaatschappij beëindigd Wegens niet betalen van de premie,
Verder is er nooit een vraag geweest voor de plaat...

En vanwege Y ook niet meer reed met de auto (oldtimer, weet niet of dat invloed heeft of niet op het verhaal?), is die dus wat beginnen "verkommeren" vandaar dat hij die ook weg gegeven heeft aan X.

Nu nog een bizar iets aan dit alles is dat moest persoon X niets hebben laten weten van de takeling dan had het nog altijd niet geweten geweest,
Er heeft niemand (zowel politie als takelfirma) contact opgenomen met persoon Y over de auto, ook zijn er tot op heden nog geen facturen/brieven/... over aangekomen niet per post niet per mail gewoon totaal niets...

Gevolg; persoon Y gaat in "struisvogel-modus" namelijk "als ik gewoon lang genoeg niets onderneem verdwijnt het probleem vanzelf wel want niemand neemt er contact met mij voor op"
Het is omdat ik met persoon Y begaan ben dat ik dit dus aan het uitzoeken ben om hem zo te kunnen aansporen toch het juiste te ondernemen en eventuele kosten zoveel mogelijk te beperken (zit al in crs dus kan zich niet veel permitteren)

Alvast bedankt voor de antwoorden

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#8 , 20 okt 2024 22:36

Ja het is inderdaad de officiële plaat,
Het rare is dat er niets of niemand "moved" over die auto/plaat.
Uiteraard niet ...

Dat is de verantwoordelijkheid van wie het voertuig inschreef
Diens verkeersbelasting loopt intussen gewoon door ...

Bij mijn weten is de verzekering van die auto door verzekeringsmaatschappij beëindigd Wegens niet betalen van de premie,
Verder is er nooit een vraag geweest voor de plaat...
Ziet er niet best uit dan ...

En vanwege Y ook niet meer reed met de auto (oldtimer, weet niet of dat invloed heeft of niet op het verhaal?)
Neen
Voertuig stond blijkbaar op de openbare weg, en nog ingeschreven (want plaat niet teruggestuurd - via Bpost kantoor)

Wordt politierechtbank ...

Nu nog een bizar iets aan dit alles is dat moest persoon X niets hebben laten weten van de takeling dan had het nog altijd niet geweten geweest,
Er heeft niemand (zowel politie als takelfirma) contact opgenomen met persoon Y over de auto, ook zijn er tot op heden nog geen facturen/brieven/... over aangekomen niet per post niet per mail gewoon totaal niets...
Daar gaat normaal toch een PV van moeten komen hoor

Die komen tegenwoordig ook - of uitsluitend ! - via E-box
Gevolg; persoon Y gaat in "struisvogel-modus" namelijk "als ik gewoon lang genoeg niets onderneem verdwijnt het probleem vanzelf
Zo werkt het dus niet ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”