Beste leden,
Enkele maanden geleden heb ik een eindfactuur ontvangen van mijn energieleverancier. Die factuur lijkt echter verkeerd te zijn. De leverancier factureert namelijk volgens de kWh-waarden van de eindmeterstand zonder daarvan eerst de beginmeterstand af te trekken. De meterstanden staan duidelijk aangegeven op de factuur en komen overeen met de gegevens die beschikbaar zijn in het klantenportaal van Fluvius. Zo staat op de factuur voor een bepaalde periode bijvoorbeeld het volgende: beginmeterstand: 660 kWh; eindmeterstand: 2200 kWh, maar wordt de verbruikskost berekend op 2200 kWh i.p.v. 1540 kWh. De leverancier geeft daarbij deels toe dat facturatie foutief is omdat ook mijn injectiewaarden niet kloppen, maar dat dit voor sommige periodes in mijn voordeel is. Het voordeel daarvan weegt echter niet op tegen de extra verbruikskosten. De factuur is daarbij een het resultaat van een derde herziening omdat de vorige twee facturen ook foutief waren.
De energieleverancier houdt echter vast aan het feit dat ze slechts factureren volgens de verbruiksgegevens die ze ontvangen van Fluvius. Zelf na tussenkomst van de ombudsman energie houden ze vol dat tot ze een correctie ontvangen van Fluvius ze geen herziening van de factuur doen. Fluvius heeft mij ook al bevestigd dat ze begin-, eindmeterstanden en verbruiksgegevens doorsturen naar de leveranciers. Ze zijn echter ambigue over het feit of de leverancier mag afwijken van eventueel foutief doorgestuurde verbruiksgegevens als die niet overeenkomen met de meterstanden.
Fluvius beweert bovendien dat de gegevens die beschikbaar zijn in mijn klantenportaal de correcte zijn en dat het die gegevens zijn die worden doorgestuurd. Dat is logisch want die maken de aftreksom tussen de eind- en beginmeterstand, en komen overeen met de waarden die mijn omvormer registreert.
Vermoedelijk loopt bij Fluvius ook iets verkeerd omdat bij een opvraging van mijn energieverbruik de verbruiksgegevens ook niet overeenkomen met de meterstanden. De verbruiksgegevens in dat document waren nog andere dan louter de waarde van de eindmeterstand. Dat zijn ze nu verder aan het onderzoeken, maar de procedures bij Fluvius verlopen heel traag. Ik had initieel gehoopt dat ik met dergelijk document zou kunnen aantonen dat de facturatiegegevens foutief zijn.
Terwijl ik aan het wachten ben totdat die kwestie opgelost is, blijven Fluvius en de energieleverancier de vinger naar elkaar te wijzen.
Welke stappen zouden jullie aanraden dat ik verder onderneem? Is dit iets dat ik kan voorbrengen bij het Vredegerecht?
Bedankt voor jullie tijd en advies.