Vermelding en beheer nalatenschap

Meesterikhebeenvraag
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vermelding en beheer nalatenschap

#1 , 17 okt 2024 17:58

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik met deze vraag aan het juiste adres ben, maar ik weet anders niet zo goed waar ik deze vraag anders zou moeten stellen.

Ik ben op zoek naar de contactgegevens van de notarissen van twee familieleden die recentelijk zijn overleden. Ik heb het vermoeden dat ik ben opgenomen in hun nalatenschap, maar ik heb geen contact meer met mijn familie, wat het moeilijk maakt om informatie te verkrijgen.

Ik maak me zorgen dat, als ik in de nalatenschap ben opgenomen, ik daar niet van op de hoogte zal worden gesteld door mijn moeder, met wie ik geen contact meer heb.

Is er iemand die weet hoe ik de notarissen die deze nalatenschappen beheren kan achterhalen?
En bijkomend of mijn moeder deze nalatenschap/erfenis voor mij kan blokkeren/achterhouden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

bullgod

#2 , 17 okt 2024 20:57

tenzij u een lijfeigene was van de overledenen kan u niet in hun nalatenschap opgenomen zijn.
bent u wettelijke erfgenaam vd overledenen? of denkt u dat er testamenten zijn waarin u iets toebedeeld krijgt?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

basejumper

#3 , 17 okt 2024 21:15

Indien u erfgenaam bent of in een testament opgrnomen dan zal de instrumenterende notaris u wel vinden Zij hebben toegang tot het Rijksregister waar ze u kunnen terugvinden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Meesterikhebeenvraag
Topic Starter

#4 , 18 okt 2024 12:37

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb een vermoeden dat ik in beide testamenten iets toebedeeld heb gekregen/krijg. Ik hoop dan te kunnen vertrouwen op de integriteit van de notarissen in kwestie.

Omdat ik niet weet door wie (welke notarissen) de nalatenschappen worden beheerd is het ook moeilijk mij tot de juiste persoon te richten. Is het mogelijk via een (digitale) weg te weten te komen welke notarissen de nalatenschappen beheren en deze zelf te contacteren?

bullgod

#5 , 18 okt 2024 14:13

er zijn 2 overlijdens.
u antwoordt niet op de vraag of u wettelijke erfgenaam bent van de overledenen.
u spreekt over "beide testamenten". hoe weet u of er testamenten zijn?
nalatenschappen worden helemaal niet standaard "beheerd" door een notaris.
binnen de 4 maand na overlijden dienen de wettelijke erfgenamen de fiscale aangifte te doen van de omvang vd nalatenschap; vaak laat men dit doen door een notaris.
als de erfgenamen (wettelijke en/of testamentaire) nadien de nalatenschap willen verdelen, kan men opnieuw beroep doen op een notaris.
wanneer iemand een notaris contacteert naar aanleiding van een overlijden, zal de notaris nagaan of er een geregistreerd testament bestaat, vermoed ik.
indien er zich b.v. onder een matras of vloerkleed van het sterfhuis een niet-geregistreerd testament zou bevinden, kan een notaris dat niet weten.
als dat testament al gevonden wordt, hangt het af van de eerlijkheid van de vinder of hij het testament bekend maakt dan wel er de houtkachel mee aansteekt.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#6 , 21 okt 2024 18:05

Is er iemand die weet hoe ik de notarissen die deze nalatenschappen beheren kan achterhalen?
U stelt zelf een notaris aan om dat voor u uit te zoeken ... op eigen kosten.

Als u reservatair erfgenaam was, of wettelijk erfgenaam bij gebrek aan reservataire erfgenamen, zou een notaris vanzelf bij u uitkomen ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”