Plaatsbeschrijving

IsaOwen
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Plaatsbeschrijving

#1 , 14 okt 2024 12:10

Hallo,

Ik verlaat mijn appartement per 1 december. Tijdens de huurperiode heeft mijn zoon een keukenschuif beschadigd. Het plankje aan de voorkant van de schuif zou vervangen moeten worden. Ik heb de verhuurders meteen op de hoogte gesteld, en gevraagd of zij de keukenmaker konden contacteren en een nieuwe schuif konden bestellen die ik natuurlijk zou betalen.
De keukenmaker in kwestie is gesloten. Zij zijn hier verder niet meer op teruggekomen en ook nooit met een andere optie gekomen.
Nu ik het appartement verlaat zal de plaatsbeschrijving met een expert gebeuren. Was niet zo bij ingang van de huurovereenkomst.
Ik maak me zorgen omdat ik opnieuw de vraag heb gesteld en ze nu melden dat we dat met de expert zullen bekijken. Gezien de keukenmaker niet meer bestaat en de schuif niet meer kan besteld worden, vrees ik dat ze mij een hele nieuwe ingerichte keuken gaan aanrekenen.
Kan dit?
Wat zijn hier de mogelijkheden?
Wat kan ik hier als huurder doen om me te beschermen? Ik wil gerust de schade betalen en neem hier ook de verantwoordelijkheid voor op, maar ik wil ook geen hele nieuwe keuken betalen voor 1 schuif dat estetiek beschadigd is.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

KJ86

#2 , 14 okt 2024 22:37

Alles kan hersteld worden. Eender welke schrijnwerker kan een plaat kopen met een passende kleur melamine.
Dat zal ook niet goedkoop zijn maar een ganse keuken betalen voor een lade die kapot is, is natuurlijk buiten proportie.
Het feit dat ze met een expert komen, betekent wel dat ze weerstand verwachten.

IsaOwen
Topic Starter

#3 , 16 okt 2024 13:47

hallo,
Dank u voor uw antwoord. Weerstand snap ik niet goed, want zoals ik zei ben ik bereid te betalen (maar wel in normale proporties). Dat dit niet gratis zal zijn of dat ik er 300-400 euro voor ga moeten betalen heb ik ingepland.
Hoe dan ook voor de rest zullen we zien dat alles picco-bello is. Appartement zal geschilderd worden en gekuist worden tot in in de hoekjes.
Ik verwacht dus niet dat er voor de rest veel issues gaan zijn.
De vraag is vooral, gezien de keukenmaker niet meer bestaat, mogen zij dit als argument gebruiken om de keuken te vervangen? Ik weet dat ik geen facturen mag inzien, maar kan ik mij juridisch verdedigen moest dit het geval zijn?
Ik vind over het algemeen dat huurders voor zo'n zaken weinig kunnen doen om zich te beschermen en dat verhuurders wel heel veel kunnen opeisen...

Reclame

Freec

#4 , 16 okt 2024 16:02

Dat de keukenmaker niet meer bestaat is geen argument... dus kost het u een nieuwe schuif, gemaakt bij een schrijnwerker.

Een uitgaande plaatsbeschrijver gaat u ook nooit een nieuwe keuken aanrekenen. Die mannen zijn onafhankelijk en staan zowel aan uw kant als aan de verhuurders kant.

En nee, verhuurders kunnen zich niet veel opeisen. Ben je niet akkoord met de uitgaande plaatsbeschrijving, teken ze dan niet, ga dan naar de vrederechter.

Huurders zijn beter beschermd dan verhuurders.

Thomas_A

#5 , 17 okt 2024 06:24

Hoe dan ook voor de rest zullen we zien dat alles picco-bello is. Appartement zal geschilderd worden en gekuist worden tot in in de hoekjes.
Ik verwacht dus niet dat er voor de rest veel issues gaan zijn.
Het is me niet helemaal duidelijk hoe u dit bedoelt.

- Gaat de verhuurder sowieso schilderen, dus zal er geen discussie zijn over schade aan schilderwerk dat toch in zijn geheel wordt aangepakt?

- Of zorgt u dat alles geschilderd wordt en betaald u dit ook?

In dat tweede geval raad ik u aan zich meer te verdiepen in uw rechten als huurder. Herschilderen bij verlaten van appartement kan niet geeist worden, ook niet bij normale slijtage. Het zou al echt moeten gaan om abnormale beschadigingen door uw toedoen wanneer u die kost moet dragen. Of u moest natuurlijk alles in een heel specifieke kleur geverfd hebben bij intreden.

Terug naar “Huren”