Organisatie nalatenschap

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Joram
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Organisatie nalatenschap

#1 , 16 okt 2024 14:07

Dag iedereen,

Ik heb een juridische vraag over de fiscale organisatie van een bouwgrond die aan mij, mijn zus en mijn echtgenoot is geschonken. Hier is de situatie:

Onze ouders hebben bouwgrond geschonken aan mij (50%), mijn zus (49%) en mijn echtgenoot (1%).
Mijn echtgenoot heeft mijn zus uitgekocht via het verdeelrecht van 2,5% waardoor ikzelf en mijn echtgenoot telkens 50% bezitten.
Nu, drie jaar later, willen mijn echtgenoot en ik niet meer bouwen op deze bouwgrond, en willen mijn ouders hier een nieuwbouwwoning op zetten voor hun "oude dag", ze financieren dit zelf. Dit is door alle partijen akkoord bevonden.

Onze vragen zijn als volgt:

- Wat is de meest fiscaal gunstige manier om de eigendom van de bouwgrond te herstructureren, zodat mijn echtgenoot niet langer als eigenaar geregistreerd
staat? Dit om eventuele onrechtvaardigheden t.o.v. mijn zus te vermijden gezien de nieuwbouwwoning via het recht van natrekking dan ook eigendom zou worden van mijn echtgenoot.
- Is er een mogelijkheid via recht van opstal, erfpacht om deze situatie te organiseren?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

bullgod
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 okt 2024 15:50

onverdeeldheden zijn een potentiële bron van grenzeloze miserie.
ik kan u alleen maar aanraden om er heel hard heel ver van weg te lopen.
ouders die op grond van een kind bouwen, is dat niet om problemen vragen?
zelfs dat destijdse 50%/49%-verhaal kan volgens mij al aangevochten worden.
wat bedoelt u met "eigendom herstructureren"?
men is mede-eigenaar of men is het niet?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”