3 appartementen in 1 gebouw

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Vraagteken???
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

3 appartementen in 1 gebouw

#1 , 15 okt 2024 19:44

Wij hebben dit jaar een handelshuis gekocht waar momenteel 2 appartementen in zijn. (Gevestigd in Vlaams-Brabant)
In de zolder is er ruimte voor een 3de appartement, dit willen we dus ook hiervan maken
maar nu zijn mijn vragen:
- Is er een brandkoepel/ brandtrap nodig?
* Zo ja, hoe wordt deze best bevestigd?
- Het 3de appartement zou dus bestaan in een zolder met schuin dak, zijn er hiervoor oplossingen om eventueel te verhuizen? aangezien onze gang iets te smal is voor grote meubels? Aangezien het dak schuin staat weet ik niet of het mogelijk is om hier met een lift te werken?

Alvast bedankt!

LennieK

#2 , 16 okt 2024 10:29

Eerst langs de dienst stedenbouw, jouw vergunning gaan aanvragen. Het bij creëren van een woonentiteit is vergunningsplichtig. Zorg ook dat de entiteit voldoet aan alle normen van de Vlaamse wooncode. https://woningpas.vlaanderen.be/web/woningkwaliteit

Als de brandweer nog bijkomend opmerkingen heeft, dan weet je dat zodra je jouw vergunning hebt aangevraagd

Reclame

Kaplan

#4 , 19 nov 2024 12:26

Klopt, als je van een zolder een appartement wil maken, is dit inderdaad belangrijk, dat je de juiste vergunningen hebt, of je die zal krijgen is nog maar de vraag, ik heb een gelijkaardig probleem gehad, nu uiteindelijk word mijn pand geregulariseerd, hoeveel jaren dat dit geduurd heeft wil je echt niet weten, een paar decennia. Je dient er ook aan te denken, stel dat je de vergunningen hebt, mag je er dan ook een domiciel zetten, is een bijkomend punt, hoe zit het met kadaster, je dient dan kadastraal te betalen voor een appartement, ook rekening houden met bv werken die aan het dak dienen te gebeuren, in wezen mag je aan het bestaand gebouw geen bouwkundige wijzigingen aanbrengen, het brengt enorm veel werk met zich mee, zeker op administratief vlak. Je dient dan mijn inzien ook een architect onder de arm te nemen, die een dossier kan indienen, voor je begint kost het al een hoop geld. Het hangt er ook van af hoe stedenbouw dat aanpakt. Een hele rompslomp.

Terug naar “Stel een vraag”