Adviserend arts ziekenfonds

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Manon3
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Adviserend arts ziekenfonds

#1 , 14 okt 2024 06:57

Beste allen,

Ik heb een vraag waarbij ik graag anoniem advies zou krijgen. Ik heb niet direct een juridische situatie waarbij ik ik de problemen zit.

Ik heb momenteel invaliditeit gedurende +- 3-4 jaar in totaal ondertussen. Ik heb mijn hogere studies niet afgemaakt , omdat ik niet durfde toegeven hoe ziek ik was, ging ik mee in het enthousiasme dat ik wel mijn bachelor gehaald heb, terwijl dit niet zo is. Ik heb hierover nooit t.o.v een werkgever gelogen of documenten voorgelegd die niet klopte. Het is enkel mijn omgeving en uiteraard mijn hulpverleners die er van uitgaan dat ik mijn hoger diploma wel gehaald heb. ik voel me wel heel slecht omdat ik hierover lieg, maar ik kan niet de waarheid vertellen omdat ik dan heel mijn omgeving moet inlichten en ik ben bang dat dit in mijn behandeling en persoonlijke contacten gevolgen zou hebben. Dit komt ook zelden aan bod of ik spreek er zelf ook niet vaak over, omdat ik de leugen niet groter wil maken.

Bij de adviserend geneesheer van de mutualiteit als hij/zij er naar vraagt zeg ik ook dat ik een hoger diploma heb behaald, omdat als hij/zij zou overleggen met andere hulpverleners dit misschien aan het licht komt. Ik lieg hierover dus ook tegen de adviserend geneesheer van de mutualiteit. Nogmaals, leg ik geen documenten voor die vervalst zijn of dergelijke, het is enkel mondeling. Ik volgde wel enkele bijscholingen en cursussen, maar dat is uiteraard geen bachelordiploma.
Nu is de concrete vraag, kan dit desastreuse gevolgen hebben dat ik hierover niet de juiste info geef aan een adviserend geneesheer ? Ivm met diploma hoger onderwijs. Kunnen ze er achter komen dat de info niet klopt en mij om die reden van de mutualiteit gooien of uitsluiten ? Ook al is dit buiten de medische kwestie en het medische probleem waarom ik op mutualiteit ben volledig naar waarheid is, en hierover ook de juiste verslagen en behandelingen heb. Ik heb verder geen onwaarheden buiten deze schaamtelijke leugen van enkele jaren geleden. Dus op gebied van invaliditeit /riziv, kan mijn mondelinge leugen over diploma er voor zorgen dat ik geen recht meer zou hebben op invaliditeit ?

Alvast bedankt voor de moeite en discretie omtrent mijn vraag 🙏🏻

LeenW

#2 , 14 okt 2024 09:46

U wordt medisch niet beoordeeld op uw diploma, dus op dat vlak is er geen probleem.

Marcus Aurelius

#3 , 14 okt 2024 21:23

In het kader van mogelijke re-integratie is het wel belangrijk om te melden dat u geen bachelordiploma heeft.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Manon3
Topic Starter

#4 , 15 okt 2024 04:04

@Marcus Aurelius
Klopt, mocht dit traject na verloop van tijd opgestart worden, zal ik hier ook open over zijn met die contactpersoon en zeker niet over liegen.

Maar ik hoop dat dit los staat van mijn gesprekken met de adviserend geneesheer nu ? En ik vermoed dat zij ook beroepsgeheim hebben ? Ik weet dat ze bij de VDAB ook gewoon zelf de dossiers kunnen inkijken aangaande studies. Ik praat het helemaal niet goed, maar ik hoop dat mijn mondelinge leugen geen sancties teweeg kunnen brengen bv aangaande mijn invaliditeitsuitkering en dat dossier, dat ik daar idd niet eerlijk over was tegen de geneesheer ? Losstaande van re-integratie.
Ben je trouwens verplicht re-integratie te volgen ? Ik denk als ik terug zou mogen werken, en ik hersteld ben dat ik liever op mijzelf jobs zou zoeken die bij mij passen.. of is dat onrealistisch ?

Terug naar “Stel een vraag”